Hvordan slette en utlevering opprettet på et IM (butikk) lager


Formål

Gjelder kun IM-lager. Reverserer utleveringer som ikke er levert til kunde, slik at man hele tiden har oppdatert systemet like varebevegelsene som er gjort. Utleveringen blir deretter tilgjengelig igjen i VL10 "ordre klare for utlevering". Alle åpne utleveringer, hvor varen ikke er levert til kunde, skal slettes, slik at man hele tiden har kontroll på hva kunden har fått og ikke.

Forutsetninger

Tilgang til logistikkmenyen eller SAP GUI. Informasjon om hvorvidt varene er utlevert eller ikke.


Steg for steg

Dersom man ønsker å reversere en utlevering fra IM-lager må man reversere de stegene man har registrert i systemet.



  • Dersom mottaksbekreftelse (signatur) er gjort, gå til steg 1.
  • Dersom kun varen er kontert ut av lager (ingen mottaksbekreftelse er gjort), gå til steg 2.
  • Dersom kun utlevering er opprettet (varen er ikke kontert ut eller mottaksbekreftet), gå til steg 3.


NB! Dersom man ikke får reversert dette kan det være fordi kundeordren er fakturert, da må faktura tilbakeføres først.


NB! Dersom vareuttaket er til annen filial, gå rett til steg 2.

1. Slett mottaksbekreftelse (signatur) på utleveringen

Klikk på «logistikk» - «ordreoppfyllelse» - «Manuell signering» LMB – endre utlevering (program VLPOD)

Skriv inn nummer på utleveringen du vil endre.


Klikk her på knappen «annuller mottaksbekreftelse», og klikk deretter «lagre».


Mottaksbekreftelsen er nå annullert.


2. Reverser kontering av vareuttak (ta varen inn på lager igjen)


Klikk på «logistikk» - «ordreoppfyllelse» - «annuller vareuttak – følgeseddel (program VL09).
I feltet leveringsmottak, legg inn leveringsnummeret (800..) eller returleveringsnummer (8400..).
Klikk deretter klokke (F8).




Marker linjen med leveringen på, og klikk deretter «annuller».


I neste pop-up vindu, klikk grønn hake.


Du får så beskjed om at levering er annullert, og om det er registrert noen problemer rundt dette. 

Klikk grønn hake igjen. Vareuttaket er nå annullert og varen er tatt tilbake i beholdning.



3. Slett utlevering (plukk og følgeseddel)


Klikk «logistikk» - «ordreoppfyllelse» - «endre utlevering (program VL02N)». Legg inn utleveringnummeret, og klikk enter.




Klikk på fanen «plukking», og skriv inn 0 i feltet «plukket kvt.». Trykk så enter.

Klikk enten på søppelbøtte for å slette hele utleveringen. Eller, du kan velge å slette kun enkelte linjer, ved å trykke i firkanten til venstre for linjen du vil slette, og deretter klikke på «slett posisjoner(er)». 

Dersom du gjør dette må etterpå trykke lagre .



Utleveringen er nå slettet, og man finner ordren igjen i listen «ordre klare for utlevering (kunde/interne) program (program VL10). 

Herfra kan man starte en ny utlevering om man vil. Dersom hele utleveringen er slettet, må man gjerne kaste følgeseddel.