Gå inn på ordren i redigeringsmodus og marker den linjen du ønsker avslå

Gå til fanen posisjonsdetaljer til høyre for å velge avslagsårsak ut fra listen. Velg den årsak som er mest lik og trykk lagre!

 OBS! hvis du ikke klarer å avslå kan det bero på at det er en konfigurerbar artikkel der det allerede opprettes innkjøpsordre til leverandør – (les litt lengre ned i samme avsnitt for løsning).

Avslagsårsak1.png

Normalvare - (posisjon kategori: ZTAN)

Hvis en kunde ikke lengre ønsker en vare på sin ordre så kan man gå inn og avslå den linjen på ordre. Hvis kunden allerede har betalt så kommer betalt beløp overføres til kundens tilgodebeløp på den filialen. Ordrelinjen du avslår går automatisk ut til salgbart kvantum hvis ordren hadde bekreftet kvantum. Hvis kunden ønsker tilbake penger for denne og ikke få det inn på sin tilgodekonto eller få det ut i gavekort må dere notere personens kontonummer og sende en mail til økonomi å be dem at overføre pengene fra kundens tilgodekonto til privatkonto.

Konfigurerbar/ kundespesifikk – (posisjons kategori: ZTAC/ZTAS)

Hvis en kunde ønsker å avbestille en artikkel som er spesialbestilt til kunden må innkjøpsordre slettes først. Denne sperre er laget for at man ikke skal risikere å la avbestilte ordrelinjer gå til produksjon. Her skal innkjøp kontaktes for å sjekke med leverandør hvor i løypen varen er og sen slette innkjøp for at man så avslå ordrelinjen. Har varen gått i produksjon hos leverandøren må dere følge varehusets policy iht avbestillingsgebyr. Hvis varen allerede ankommet lagret og kunden ombestemmer seg må varehuset også her følge sin ordinære policy. Ønsker man få den kundespesifikke konfigurerbare varen salgbar må man utføre stegene i avsnittet « Flytt beholdning fra Diverseartikkelnummer til nytt artikkelnummer».