Bokføre varefaktura manuelt
Formål
Å kunne bokføre en varefaktura manuelt når Medius ikke fungerer.
Dette gjelder ulike leverandører og innkjøpsordre,
når man har fått en debitering eller kreditering som påvirker kostprisene.
Forutsetninger
Tilgang til SAP/Økonomirolle
Steg for steg
Åpne SAP/Index.
- Åpne applikasjon MIRO – «Registrer Inng. Faktura»
- Kontroller firmakode/filial, under Meny – Rediger – Skift firmakode.
- Bytt dersom nødvendig.
-
1 - Velg fakturatype:
- Faktura – En helt vanlig faktura som påvirker både kvantum og kostpriser
- Faktura – En helt vanlig faktura som påvirker både kvantum og kostpriser
Påse at de linjene som finnes på faktura er markert. Om en linje ikke er med på faktura så skal den heller ikke være markert.
Det samme gjelder kreditnota.
-
- Kreditnota – En helt vanlig kreditnota som påvirker kvantum og kostpriser.
- Debitering i etterhånd – En debitering som påvirker kostpriser.
Eksempelvis ved tidligere feilfaktureringer der man har betalt for lite og på denne måten vil korrigere verdien på vare.
-
- Kreditering i etterhånd – En kreditering som påvirker kostpris.
- Kreditering i etterhånd – En kreditering som påvirker kostpris.
Eksempelvis om leverandør har sendt for mange varer og ikke vil ha disse tilbake, men en kreditering kommer på varene.
Da vil vi beholde disse i varebeholdning og redusere kostprisen på artikkel.
Se eksempel/Skjermbilde lengre ned.
-
2 – Legg Inn hodeinformasjon
- Velg bilagsdato
- Legg inn referanse
- Legg inn beløp + evt hak av «Beregn avgift» og velg momskode dersom det er moms på faktura.
Se eksempel/Skjermbilde lengre ned.
-
3 – Legg inn innkjøpsordrenummer/ordrenummer
- Legg inn beløp og kvantum som står på faktura.
- Ved vanlig faktura/kreditnota- så kommer det opp et forslag på verdi. Dette er verdien SAP forventer skal komme, med tanke på innlagring.
- Ved debitering-/kreditering i etterhånd er man nødt til å selv legge inn beløp og evt korrigere antall.
Se eksempel/Skjermbilde under.
- Gå så til fanen «Betaling»*Påse/kontroller at basisdato er det samme som bilagsdato. Dette for å få riktig forfallsdato.
- Velg betalingsmåte
- Betalingsmåte: T – for sentral leverandør, L – for lokal leverandør
- Velg hovedbankforbindelse
- Hovedbank: Sentral =1000, Lokal = 2000
Dersom det er ulike leverandører på innkjøpsordre og faktura, får man ikke match i Medius.
Disse kan man bokføre manuelt her i MIRO ved å endre leverandørnummer.
- Gå til fanen «Detaljer» og feltet «Fakt. Utst.»
- Ved bytte av leverandør – Søk opp leverandør som står på faktura og legg inn riktig nummer, slik at betaling går riktig:



