Formål
Legge inn budsjettall. (Hurtigmal)
Forutsetninger
Behov for å måle kostnad eller inntekt for ønskede område i resultatstrukturen.
Steg for steg
- Generelt for prosessen legge inn budsjettall.
I SAP kan man legge inn budsjett på kostnadssted og på profittsenter. Eller man kan velge å kopiere innlagte tall på kostnadssted til profittsenter. Man har hos Bohus valgt å legge inn budsjett på kostnadssteder for deretter å kopiere til profittsenter. Dette er fordi man har en til en 1:1 forhold mellom kostnadssted og profittsenter i internregnskapsstrukturen.
Balanse- og resultatstruktur er kopiert fra hovedboksstruktur til Proftsenter-gruppe, slik at man kan ta ut rapporter på avdelingsnivå og sammenlikne summeringer fra balanse- og resultat.
Velg budsjett-profil:
- Internregnskap->Budsjettering->Definer budsjettprofil
- Angi verdi: ZBO100 - Lagre. - Profilen er nå lagret for din bruker i SAP
Velg legg inn budsjettall:
- Internregnskap->Budsjettering->Budsjettering av kostnadssarter
- Controlling område: 1000
- Versjon: 0
- Velg perioden det skal budsjetteres for, eks: 1-12
- Angi regnskapsår
- Angi Kostnadssted, eller intervall med kostnadssteder det skal legges budsjettall på
- Angi Kostnadssart, eller intervall med kostnadssart det skal budsjetteres på
- Velg/huk av for punktet: Formularbasert
- For å starte programmet trykker du på knappen "Fjellet" eller velger fra menyvalg "oversiktsbilde"
- Du kan også gå rett til periodiseringsbildet for budsjettet og få opp periodene direkte. velg da knappen for "Periodebilde" eller velger fra menyvalg
Bildet for kostnadssart listet under hvert enkelt kostnadssted vises. Her kan man legge inn summen som gjelder den/de perioden(e) du har valgt i innvalget av programmet. Når du i dette bildet legger inn en totalsum, vil den autoamtisk fordele totalsummen på de perioder du har valgt å legge budsjett på i innvalgsbilsdet. Dette vil du se nmår du går til periodebildet for budsjettet.
Om du har valgt intervall på kostnadssteder, så kan du vandre mellom kostnadstedene ved knappene "Neste kombinasjon" eller via menyvalg ->Gå til->Neste kombinasjon.
- Legg inn totalbeløp for kostnadssarten og trykk på knappen for "Periodebilde"
Du ser nå at totalbeløpet er fordelt over periodene med totalbeløpet summert på nederste linje. Du kan nå endre ønskede beløp pr periode, eller velge en prosentvis økning eller beløpsøkning på utvalgte perioder.
- Marker kolonner som skal endres med nøkkeltakk, eks februar til juni
- Trykk på knappen "Endre verdier" eller tilsvarende knapp via menyene
- Legg inn prosentall i kolonnen for "Revurderingsfaktor" eller beløpet i kroner i kolonnen "Verdi"
- Ut fra valg av kolonner, trykk på tilhørende knapp "Omvurder" eller "Adder"
Du ser nå at periodebeløpet for vaglte kolonner er endret etter angitte revurderingsfaktor og at også totalsummen er endret tilsvarende. Foreta ønskede endringer på perioder og beløp, for ønskede kostnadsarter og kostnadssteder og velg mellom oversiktsbildet og periodebildet for å fullføre budsjetteringen. Når du så er feridg med budsjettbehandlingen, posterer du beløpene ved å trykke på lagringsknappen. Hver av budsjettendringene du har foretatt blir loggført med beløp, tidspunkt, klokkeslett og hva endringen bestod i.