Selge varer fra en annen filial

Formål

Internbestille en vare til deg fra en annen filial som du skal igjen selge til en kunde.
Varen har status stopp eller gul trekant som betyr at varen er utgått og kan ikke leveres fra leverandøren.

Forutsetninger

Filialen du tar varen fra må ha ledig beholdning enten på ATP eller på vei inn.

Steg for steg

Hvordan skape internordre

Hvis du skal selge en vare du selv ikke har på lager, men vil ta fra en annen avdeling og det er "stoppskilt" eller gul trekant i status, må du skape internordren manuelt før du kan lage ordren. Søk opp varen du skal selge, og trykk på pilen (1) for å se beholdningen hos andre filialer. Velg en filial som har att antall på ATP (2) eller varer bekreftet inn til sin filial som er ledige.



Ta med deg varen inn på ordren. Du vil nå få en popup der systemet spør deg hvor kunden skal ha varen utlevert/kjørt fra. Velg riktig filial (hvis du velger den filialen som har beholdning kan du lage ordren som normalt uten å skape internordre.) 



Trykk så på knappen andre funksjoner og velg opprett internordre. (Du trenger ikke merke den eller de linjene som det skal opprettes internordre på. Systemet vil holde oversikt på hvilke linjer det er behov å skape internordre på og hvor du har valgt en annen filial. Dersom du har opprettet internordre tidligere og legger til en ny linje som det også skal skapes internordre på, vil systemet også vite dette og kun skap internordre på det du har lagt til.)


Du vil nå få en bekreftelse på at alle linjer ble bekreftet øverst i bildet


Du vil nå se at linjene har fått bekreftet dato, og at under fliken posisjonsdetaljer ser du også internordrenummeret.


Du kan nå lagre ordren og den avdelingen du har tatt varene fra må nå plukke og sende deg varene sånn at du kan varemotta disse hos deg og levere de ut til kunden.

Hvorfor får jeg fortsatt ikke lagret ordre?

  • Den filialen du tok varene fra hadde ikke nok ledige varer til deg.
    • Det kan hende det var lite igjen og noen andre har tatt den eller de varene som var igjen hos den andre filialen foran deg. Det er alltid den som skaper internordren først som får varen!
  • Hvis den filialen du tok varene hadde kun varer på vei inn, så kan det hende det ikke var mer ledig.
    • Mottak kolonnen viser ikke om varene allerede er solgt til noen andre eller ikke.
  • Det kan hende noen andre i din filial har samme vare oppe på en salgsordre og da vil ikke systemet gi bekreftet dato.
    • ALDRI bruk salgsordre til å sjekke priser og beholdning, men bruk TILBUD. Når noen har en salgsordre oppe men en vare på vil systemet sjelden gi bekreftet dato til noen andre ordre, grunnet den venter på hva du som har ordren åpen skal gjøre.
  • Noen har ikke fulgt opp backloggen sin.
    • Hvis lager eller innkjøp enten i din filial eller i den filialen du tar varene fra har denne varen i sin backlogg og datoen har gått ut, vil ikke system bekrefte beholdning
  • Negativ beholdning.
    • Hvis din filial eller den andre du tar varen fra har negativ beholdning på ett av lagrene med denne varen så vil den heller ikke bekrefte. Det spiller ingen rolle at du har masse på lager 10, hvis du har negativ beholdning på lager 11.
  • Du har allerede skapt en internordren, men lagret ikke kundeordren og nå prøver du på nytt i en annen ordren.
    • Hvis man skaper en internordre, men ikke lagrer kundeordren så vil systemet automatisk slette internordren i løpet av ca. 1 time. Så i noen tilfeller kan det være greit å vente 1 time til denne er blitt slettet og prøve på nytt. Dette gjelder KUN de gangen du har opprettet en internordre og ikke har fått lagret kundeordren!