Kundesaldoer og oversikt over forfalte poster
Formål
Se hvilke kunder som har saldo og hvilke kunder som har forfalte poster man må se nærmere på.
Det vil være nyttig å kjøre denne rapporten f.eks. for å få en oversikt over om noen kunder har fått utlevert varer uten å betale selv om betalingsbetingelse var 0001 – betaling senest ved utlevering.
De kundene som har forfalte poster vil også bli plukket opp av deres purrerutiner, men denne rapporten gir et raskt overblikk.
Kunder med negativ saldo har et beløp til gode (enten som særhovedbokspost, dvs tilgodebeløp som fremkommer på ordre, eller et til gode beløp som ikke fremkommer på ordre) og de kundene som har positivt beløp har et utestående beløp som skulle vært betalt inn
Forutsetninger
Forstå sammenheng mellom fakturering, kreditering og betalinger på kunder (debitorer)
Steg for steg
Start transaksjon Forfalte kundeposter (S_ALR_87012178)
Velg en variant:
Velg /STD for å få med kundens fulle navn, eller velg /OLD for å få opp gammel variant.
Legg deretter inn firmakode:
Trykk deretter på klokken/utfør (F8) for å kjøre rapporten
Beløp i kolonnen (ÅP-sum/Åpne poster-sum) er den totale saldoen, dvs totalen av alle åpne poster på kunden. Kolonnen «Fra 0 Til 0» betyr viser åpne poster som ikke har forfalt. Kolonnen «Fra 1 Til 20» viser åpne poster som har passer forfall med 1 til 20 dager, osv. Negative beløp (til gode) forfaller umiddelbart, så negative beløp vil bli stående helt til varene er utlevert til kunde og det er skapt en faktura i systemet
/STD viser med kundens fulle navn i kolonne "Adresse (2)" + et par flere felter
/OLD, gammel variant
En del kunder kommer opp med navn, men ikke alle. Navn er ikke nødvendig i denne sammenhengen der man ønsker å se hvilke kunder som har forfalte poster. Der man ser at kunden har forfalte poster må man gå inn på kundereskontro for å verifisere før man eventuelt purrer eller sender ut fakturakopi
