Formål

Gjennomføre plukk på butikklager med Neptun Håndterminal.

Forutsetninger
Utlevering må være opprettet enten i SAP eller via Ordrevisningsappen på håndterminalen.


Plukking - Steg for Steg

  • Plukking utføres med håndterminalen med den nyeste Neptun appen installert.
Pass på at du er på riktig filial. Dette ser du tydelig på "flisen" som heter endre filial
Hvis det er feil filial trykk på denne og endre filial til den riktige filialen.
  • Velg Plukking - IM

Antallene du ser på flisen er antallene åpne utleveringer du har på din filial.
Du ser klokkeslettet antallet er oppdatert på kortet, og ønsker du at den skal oppdateres nå så drar du bare skjermen ned for å oppdatere.
  • Du får nå en liste over alle åpne utleveringer som finnes på din filial.


  • Øverst ser du statusen på utleveringen om den er ikke plukket, komplett plukket eller delvis plukket.
  • Så ser du utleveringsnummeret
  • Til høyre ser du antall linjer på utleveringen
  • Så under der igjen ser du: Plukkdato, Varemottakerens navn, Dokumentnummeret til tidligere dokument (Kundeordre/internordre) og ruten
  • Så kommer det restbeløpet som kunden må betale før du kan levere ut varene.
    • Husk står det ett restbeløp her, skal du ikke levere ut varene før kunden har betalt eller selger har endre betalingsvilkårene på ordren.
      • Endres betalingsvilkårene eller ordren blir betalt og du oppdaterer listen vil restbeløpet bli kr. 0,-
  • Nederst i listen ser du Spesielle lev.krav som selger legger inn på ordren.



Du kan trykke på utleveringen hvis du ønsker å se mer på denne uten å starte plukket.

Når du vil starte å plukke en av utleveringene så merker du den utleveringen du vil plukke, før du trykker på knappen nederst i høyre hjørne som heter Plukk.


Du får da se listen over alle varene som skal plukkes. Eksemplene under viser forskjellen på kundespesifikk vare (venstre) og normal vare (høyre).


  • Øverst ser du varenummeret og navnet
  • Så ser du hvor mange som er plukket av det totale antallet som skal plukkes, samt enheten
  • Til venstre ser du antall kolli varen har
  • Så ser du linjenummeret på utleveringen før du ser lokasjonen varen ligger på
  • Nederst i høyre hjørne ser du om varen er kundespesifikk eller ikke.
    • Varer som er kundespesifikk kan du ved å trykke på linjen se mer informasjon om varen som variantkonfigurasjon eller tekst til innkjøp
      • Samt at hvis varemottakeren har fylt inn en spesifikk pakkseddel fritekst så vil du se denne.



Du kan trykke på linjen får å se mer informasjon om linjen/varen, samt pakkseddel fritekst som er lagt inn av selger.

  • Skann varen du skal plukke.
    • Listen vil automatisk sentrere seg til den varen du skannet og du vil se antallet endrer seg, samt det blir en liten stjerne på linja.
    • Har du plukket alle varene som skal plukkes, vil det også komme opp ett lite grønt flagg foran antallet.




  • Når du har plukket alle varene komplett konterer du utleveringen med å trykke på Konter
    • Det er mulig å lagre utleveringen med det du har plukket uten å kontere utleveringen ved å trykke på Lagre.
  • Når du har kontert utleveringen får du spørsmål om du vil gå videre til signering. Svarer du ja på dette går du rett videre til signering du kan derfra signere ut ordren med en gang. (Se egen dokumentasjon for dette)


Returer fra kunde

Neptun plukking retur.jpg

Hvis det er en returlevering, dvs. at kunden skal returnere varer tilbake til oss så er disse merket med en Pil tilbake som vist på bildet over.
Husk at disse varene går normalt til reklamasjonslageret og kan ikke legges rett inn på lageret uten at de flyttes til ett salgbart lager først


Advarsler og meldinger du kan få under plukking

Programmet gir deg flere meldinger for å enten informere eller advare deg om varen du plukker.
Her er de fleste meldingene og hva de betyr:

Restbeløp finnes!


Denne meldingen betyr at det er ett restbeløp å betale på ordren.
Man bør aldri levere ut varene før varene er betalt.
Hvis betalingsbetingelsen er sånn at kunden får faktura vil ikke denne meldingen vises!

OBS! Antall kolli er X


Denne meldingen betyr at varen du nå har valgt består av flere kolli og du må passe på at du finner alle kolliene.
Husk når du plukker 1 stk, så betyr det 1 stk a. X kolli.


OBS! IKKE lager 10


Denne meldingen betyr at varen du nå har valgt skal ikke plukkes fra lager 10, men til ett annet lager.
Når du plukker denne varen vil beholdningen tas fra det lageret som varen er solgt fra.
Dette ser du i detaljbildet for varen.

Dersom du skal utlevere ett salgssett er det merket med briller på linje 10. Dette indikerer at linjen kun er til info, men ikke skal konteres ut. Når alle posisjonene tilhørende salgssettet er plukket kan man kontere.

Andre muligheter

Slette utlevering

Det er mulig å slette en hel utlevering hvis denne er skapt feil.
Denne kan kun slettes hvis ingen linjer er plukket.

Viktig Når du sletter en utlevering så sletter du ikke selve ordren.
Hvis kunden ikke skal ha varene så må du etter du har slettet utleveringen gå inn på selve kundeordren og endre/avslå denne også

  • velg utleveringen
  • Trykk på Slett utlevering
  • Svar OK på spørsmålet om du ønsker å slette utleveringen

Slette en linje på utlevering

Det er mulig å slette en eller flere linjer på utlevering hvis disse er skapt ved en feil.
Denne kan kun slettes linjer som ikke er plukket.

Viktig Når du sletter linjer på en utlevering så sletter du ikke dem på selve ordren.
Hvis kunden ikke skal ha varen så må du etter du har slettet linjene på utleveringen gå inn på selve kundeordren og endre/avslå denne også

  • Trykk på utleveringen uten å gå inn på plukk.
  • Trykk på "X" til venstre på linjen som du vil slette
  • Svar OK på spørsmålet om du ønsker å slette linjen

Masseskann eller enkeltskann

Det finnes en knapp som bestemmer om du får opp hver linje og kan endre antallet, eller om du bare øker antallet med 1 hver gang du skanner en vare.

  • Står denne knappen PÅ, så vil den øke antallet du har plukket med 1 hver gang du skanner en vare.




  • Står den AV, så vil den vise deg detaljene på varen og der kan du endre antallet på toppen.
    • Når du er ferdig trykker du på tilbakepilen i høyre hjørne for å gå tilbake til oversikten.




Tips.
Du kan endre og du skal alltid start med masse- eller enkeltskann på din bruker under endre filial flisen.