Formål
Formålet med denne artikkelen er å gi en generell innføring i hvordan man søker, oppretter og vedlikeholder kunder i SAP
Forutsetninger
Tilgang til SAP
Søke opp kunde
Logg inn i SAP/NWBC og velg "Opprett Kundeordre" fra menypunkt.
Legg inn enten kundens navn, telefonnummer, organisasjonsnummer eller adresse i feltet "Søk oppdragsgiver" og trykk "ENTER"
Jo mer spesifikt man søker jo bedre og raskere vil søket være. Ikke søk kun "Johan"

Man får nå opp listen over aktuelle kunder i "Velg Oppdragsgiver".
Kunder som kommer opp med et kundenummer, er kunder som allerede er opprettet ved egen eller andre filialer i Bohus,
mens kundelinjer med benevnelsen "NY_X" er nærmeste treff via person og bedriftsøket, og ikke er opprettet som kunder ennå.
Velg/marker riktig kunde og trykk "OK" for å velge kunde. I dette tilfellet velger vi
en kunde som allerede er opprettet tidligere.
Dersom kunde allerede er opprettet for din butikk, trykker man "Start" for å starte å registrere salgsordre.
Om kunden ikke har vørt opprettet for din butikk tidligere, vil man få et spørsmål om
man ønsker å knutte kunden til aktuell salgsorganisasjon/butikk. Trykk "JA" for å knytte kunden til butikk
eller "NEI" dersom man ønsker å fortsette å søke etter kunde.
Man vil nå få en bekreftelse tilbake fra SAP om at kunde er opprettet for salgsområde XXXX.
Trykk "Start" for å starte å registrere salgsordre på vanlig måte.
Opprette kunde manuelt i SAP via person/bedriftssøket
Dersom man søker opp kunde og ikke får treff i kundesøket, men får treff i person/bedriftssøket, er man
er man nødt til å opprette kunde i SAP. Marker linje og trykk "OK"
Du vil da få et spørsmål om å opprette vedkommende du har valgt som kunde i SAP.
Dersom du vil søke mer, trykk "NEI" for å fortsette å søke. Dersom du vil opprette vedkommende
som kunde, trykk "JA".
Man kommer nå inn i "Opprett kunde" bildet.
Dersom man har valgt feil person, trykk "Tilbake" for å avbryte registreringen av kunde.
Dersom du har valgt riktig person, korriger evt kundens opplysninger og trykk "Opprett kunde"
Varehussjef har tilgang til å opprette kunder med kundegruppe = 04 Ansatte.
Man får så en bekreftelse på at kunde er opprettet.
Trykk "OK" og "Start" for å fortsette registreringen av salgsordre.
Opprette kunde manuelt i SAP
Dersom man søker etter kunde og ikke får treff i vår kundedatabase eller via person/bedriftssøk,
vil du få følgende melding:
Dette betyr at SAP ikke finner noen verken i vårt kunderegister eller via person/bedriftssøk.
Trykk på "Ok" for å bekrefte at meldingen er lest. Grunnen til at kunde ikke finnes i person/bedriftssøk
kan være at vedkommende ikke ønsker å stå oppført i disse databasene.
Man er nå nødt til å opprette kunden manuelt i SAP.
Gå til indekssiden og gå på "Salg" og "kunde".
Trykk på "Manuell opprettelse av kunde" for å starte å opprette vedkommende som kunde i vår kundedatabase.
Legg inn all nødvendig informasjon om kunde og trykk "Opprett kunde" for å opprette kunde på valgt butikk.
Varehussjef har tilgang til å opprette kunder med kundegruppe = 04 Ansatte.
Trykk deretter "Nei" for å avbryte eller "Ja" for å opprette vedkommende som kunde i våre datasystemer.
Dersom du trykket "Ja", vil du få en bekreftelse på at du har opprettet kunde i SAP.
Legg enten inn kundenummer, eller søk opp kunde på nytt igjen for å registrere en salgsordre på kunde:
Endre kunde
Dersom en kunde har flyttet, byttet telefonnummer eller ønsker å benytte seg av en annen e-postadresse,
kan man nå endre kundens kundedata via ordrebildet i SAP.
Søk opp og velg riktig kunde. Trykk "Start" for å starte å registrere en ordre/tilbud.
Når man nå er inn på kunde i salgsordrebildet, kan man gjøre endringer på kunde under fanen «Forretningsparter».
Påse at partnerrollen står på «Oppdragsgiver» og legg inn riktig opplysninger.
Når dette og alle endringer er lagt inn, trykk «Oppdater kundemaster» for å oppdatere kundeopplysninger for din filial.
Du vil da få en bekreftelse på at kunde nå er oppdatert.
Det er alles ansvar å sørge for at opplysningene som ligger på kunde er riktig og oppdatert.
Kundevedlikehold - søke opp kunde når ordre allerede er påbegynt
Dersom man allerede har påbegynt en ordre, via "Dummykunde", og ønsker å søke opp ny kunde, kan dette gjøres via knappen "Kundevedlikehold" i ordreregistrering.
Denne knappen åpner en ny fane i NWBC/SAP med kundesøket, slik at man kan søke opp eller opprette nye kunder.
Når kunde er opprettet er man nødt til å kopiere med seg [markere kundenummer og CTRL+C] kundenummer inn i påbegynt ordre.
Lim deretter inn kopiert kundenummer [CTRL+V] inn i feltene "Oppdragsgiver" og "Varemottaker" på ordrehodet og trykk ENTER. Fortsett deretter registreringen av salgsordre på vanlig måte.
Kunder man ikke finner ved kundesøket, er man nødt til å opprette manuelt. Se avsnittet som omhandler "Opprette kunde manuelt".
Endre kundegruppe til "Bohusansatt" på kundenummer
Det er kun varehussjef som kan definere og endre kundegruppe på et kundenummer ved din butikk dersom en ansatt skal få ansattepriser i SAP på filial.
Dette kan gjøres via salgsfliken «Kunde» og «Endre Kunde»:
Legg inn kundenummer på vedkommende du ønsker å endre, samt salgsorganisasjon og trykk "Hent kundeopplysninger".
Man får nå opp navnet og kundegruppen vedkommende befinner seg i.
- Dersom kunde er en vanlig kunde, skal kundegruppen være «01».
- Dersom vedkommende er ansatt på butikk, og skal ha ansatte betingelser, endre kundegruppe til «04» ansatte og trykk «Lagre endringer».

Kunde vil da være registrert i kundegruppe 04, som gir vedkommende ansatte betingelser ved handel å aktuell filial.
Det er varehussjefens ansvar å vedlikeholde denne listen i samsvar med hvem som er ansatt.