Utligning av kundeposter - normale og særhovedbok
Formål
Utligning av kundeposter, både normale og særhovedbok
Forutsetninger
Tilgang til SAP/Økonomirolle
Steg for steg
Åpne SAP/Index.
- Åpne applikasjon «Utligning av bilag»
Denne finner man fra Index siden under Kundereskontro, Behandling av bilag og Utligning av bilag.
- Legg inn firmakode, maks tillatte differanse og trykk på «Søk»

Programmet vil nå søke igjennom alle åpne poster på kunde uavhengig om det er særhovedboksposter eller normale åpne poster.
- Velg dato for utligning (normalt dagens dato) og trykk på «Velg»
Denne dato blir nå satt som valgt konteringsdato.
Listen som returneres viser kundepostene som er klar til utligning.
Listen inneholder poster med grønne, røde og enkelte gule statuslys.
Lysene indikerer:
Kunde med grønt lys – avvik på 0 kroner og innenfor tillatte differansegrense.
Kunde med gult lys – avvik, men avviket er innenfor tillatt differansegrense.
Kunde med rødt lys – større avvik, og avviket faller utenfor den tillatte differansegrensen.
De grønne er ferdig haket av, men de gule må man selv hake av.
NB! Vær oppmerksom på hva man utligner her. Det er ikke sikkert alt grønt eller gult skal utlignes. Dette må man selv ha kontroll på.
Når man er fornøyd med avhaking av de poster/kunder som skal utlignes
- Trykk på "Utligning av valgte bilag"

Når applikasjonen er kjørt ferdig, vil man få følgende bekreftelse:
Man får også opp hvilke utligningsbilag som har blitt bokført:
Ønsker man å kontrollere utligningen, kan man se på kundereskontro om man har gjort alt riktig.