Formål

Gjennomføre varemottak på butikklager med Neptun Håndterminal.

Forutsetninger

Denne bruksanvisningen gjelder varemottak utført på håndterminal. Se for øvrig Rutine varemottak IM for mer informasjon.
Leveringsmottak må være opprettet.
Finne inngående levering fra leverandører som leverer pakkseddel på EDI.

Varemottak - Steg for Steg

  • Varemottaket utføres med håndterminalen med den nyeste Neptun appen installert.
Pass på at du er på riktig filial. Dette ser du tydelig på "flisen" som heter endre filial
Hvis det er feil filial trykk på denne og endre filial til den riktige filialen.
  • Velg Varemottak - IM


Antallene du ser på flisen er antallene åpne leveringsmottak du har på din filial.
Du ser klokkeslettet antallet er oppdatert på flisen, og ønsker du at den skal oppdateres nå så drar du bare skjermen ned for å oppdatere.
  • Du får nå en liste over alle åpne leveringsmottak som finnes på din filial.
  • Det som vises på skjermen er:
    • Øverst til høyre ser du leveringsmottaksnummeret. Til venstre ser du antall åpne posisjoner på leveringsmottaket.
    • I midten til høyre ser du leverandøren og til venstre ser du datoen på toppen av leveringsmottaket. Dersom datoen har passert vil du få en advarsel om dette og mulighet til å oppdaterer til dagens dato. Se for øvrig i Rutine lagerhold/kontrolling IM ang datoer. 
    • Nederst ser du merkingen på leveringsmottaket. Normalt er dette enten vårt utleveringsnummer fra Bohus Logistikk eller leverandørens ordrenummer.
  • Finn det leveringsmottaket du skal gjøre mottak på. Dette kan du gjøre ved å skanne leveringsmottaket, eller velge dette fra listen. Er listen lang kan er det mulig å søke i filteret over listen.
  • Når du trykker på ett leveringsmottak så vises listen over åpne posisjoner på dette.

  • Hvis du trykker på en av linjene vil du få mer info om denne varen, som feks. GTIN og hvis det er en kundespesifikk vare så vil du ser informasjonen om hvilken vare det er.




  • Nå du har funnet ut hvilke leveringsmottak du skal motta, så går du tilbake til listen og merker den/de leveringsmottakene.
    • Du kan motta flere leveringsmottak samtidig
  • Trykk så på Gå til varemottak for å starte varemottaket.


  • Skann varen du skal motta.

  • Listen vil automatisk sentrere seg til den varen du skannet og du vil se antallet endrer seg, samt det blir en liten stjerne på linja.


  • Når du har skannet alle varene på linjen får du ett grønt flagg som indikerer at du er ferdig med den aktuelle linja. 

  •  Når du er ferdig med å motta alle varer, trykker du så på Konter. Du vil da komme tilbake til listen over åpne leveringsmottak.
    • Dersom alle varelinjer har fått grønt flagg er du ferdig med det aktuelle mottaket, og det vil forsvinne fra lista.
    • Er det fortsatt åpne linjer, vil mottaket ligge i lista til alle linjer er behandlet. 
      • Dersom det er avvik i mottaket må du melde dette i avviksappen, se lengre ned for bruksanvisning på dette.
  • Alle varene du da har skannet og tatt i mot vil legge seg på det lageret som de er bestilt til.


NB! Dersom du går ut av ett varemottak uten å kontere eller å avbryte, vil du komme inn igjen på det varemottaket som ikke ble avsluttet riktig neste gang du åpner varemottaksappen. Det du har skannet inn vil fortsatt ligge med de verdiene du til nå har skannet, og du kan fortsette på varemottaket og avslutte det på riktig måte. Dette er gjort slik at man ikke mister det man har begynt på ved ett uhell. Slike uhell kan være:

  • Du går til en annen app for å utføre en annen oppgave, uten å kontere først.
  • Du trykker ved ett uhell på Bohus-logoen som er en hurtigsnarvei til hovedmenyen.
  • Feil i programvaren som forårsaker at appen lukkes.

 

Advarsler og meldinger du kan få under varemottak

Programmet gir deg flere meldinger for å enten informere eller advare deg om varen du varemottar.
Her er de fleste meldingene og hva de betyr:

OBS! Antall kolli er X


Denne meldingen betyr at varen du nå har valgt består av flere kolli og du må passe på at du finner alle kolliene.
Husk når du mottar 1 stk, så betyr det 1 stk a. X kolli.
 

OBS! IKKE lager 10


Denne meldingen betyr at varen du nå har valgt skal ikke til lager 10, men til ett annet lager.
Når du mottar denne varen vil beholdningen legge seg på det lageret som varen er bestilt til.
Dette ser du i detaljbildet for varen.


OBS! Artikkel er et innkjøpssett


Denne meldingen betyr at varen du nå har valgt er ett innkjøpssett.
Når du varemottar denne varen vil beholdingen legge seg på komponentene til varene og ikke den varen du varemottar.
Når du ser på detaljebildet på varen, så ser du at det har kommet en knapp nederst, trykker du på denne vil du se hvilke varer som innkjøpssettet består av og hvor beholdningen legger seg.

Lev.mottak IKKE kontert: User XXXX Already processing Purchasing document XXXXXXXXX


Denne meldingen betyr at noen låser innkjøpsordren eller leveringsmottaket som tilhører det du prøver å motta.
Du kan ikke fullføre varemottaket før denne brukeren går ut av endringsmodus på det dokumentet han er på.

Lev.mottak IKKE kontert: PU Ordered quantity exceeded by X ST: XXXXXX XXXX XX


Denne meldingen betyr at du prøver å motta mer enn hva som er bestilt eller som er åpent på innkjøpet.
Du ser i meldingen hvor mye som er over, hvilket varenummer, butikk og lager.
Årsaken til dette kan være flere, men her er de mest vanligste:

  • Leverandøren har levert flere enn hva dere har bestilt og dette antallet er ikke oppdatert på innkjøpsordren.
    • Kontakt innkjøp å få de til å rette innkjøpet
  • Dere har allerede varemottatt deler av dette leveringsmottaket uten at håndterminalen har oppdatert seg.
    • Gå ut av varemottaket, oppdater listen og start varemottaket på nytt.
    • Nå bør antallet være riktig og dere kan fullføre varemottaket.



 

Varemottak - Andre muligheter

Kundereserverte varer

Når du starter ett varemottak så kan du få en liste over alle varene på dette varemottaket som det finnes kunder som skal ha varene.

  • Når du har valgt den eller de leveringsmottakene du skal motta og du har gått inn på selve varemottaket, så trykker du på knappen for kundereserverte varer.



  • Du får da se alle varene som finne på varemottaket som det også finnes kundeordre på.
    • Du ser her hvor mange det er på leveringsmottaket,
    • Hvor mange som er i beholdning nå (og siden du sjekker dette før du har varemottatt, så betyr dette hva som er i beholdning uten det som ankommer nå.)
    • Hvor mange som ligger på kundeordre.



  • Hvis du nå går tilbake til oversikten over alle linjene som skal mottas, så ser du nå på de linjene som kom opp i listen at den nå har fylt ut denne informasjonen på de varene.



Neptun varemottak kundereserverte varer 3.jpg

Skjule alle linjene som er komplett varemottatt

Det finnes en knapp som vil skjule alle linjene som er komplett varemottatt, sånn at du til enhver tid bare ser de linjene som ennå ikke er varemottatt.

  • Når du har varemottatt noen varer komplett så vil du ser at de varene som er komplett varemottatt vil få ett flagg på seg.
    • Du kan nå trykke på knappen øverste i midten.




  • Da vil den skjule alle linjer som har grønt flagg, sånn at du bare ser de som gjenstår å motta.




Masseskann eller enkeltskann

Det finnes en knapp som bestemmer om du får opp hver linje og kan endre antallet, eller om du bare øker antallet med 1 hver gang du skanner en vare.

  • Står denne knappen PÅ, så vil den øke antallet du har varemottatt med 1 hver gang du skanner en vare.




  • Står den AV, så vil den vise deg detaljene på varen og der kan du endre antallet på toppen.
    • Når du er ferdig trykker du på tilbakepilen i høyre hjørne for å gå tilbake til oversikten.



Avvik på antall kolli

Dersom du under mottaket skulle oppdage at det er feil antall oppgitt på kolli, er dette noe som rettes av Grunndata. For å gi de beskjed går du inn på detaljbildet og trykker på knappen "Avvik kolli"

Du får da opp en dialogboks hvor du angir riktig antall kolli og så trykker du på "opprett avviksmelding". Skulle du ha annen informasjon av betydning kan du sette dette inn som en kommentar. 

Du får en bekreftelse tilbake om det er opprettet en sak i supportsystemet, og du vil få svar på mail når saken har blitt løst.

Tips.
Du kan endre og du skal alltid start med masse- eller enkeltskann på din bruker under endre filial flisen.

Endre lokasjon

Når du ser på detaljene på en vare, så finnes det en knapp som lar deg endre lokasjonen på det lageret du skal varemotta til.
Hvilken lokasjon varen har og hvilket lager ser du i detaljebildet.

  • For å endre lokasjon, så trykker du på knappen Endre lokasjon
    • Så legger du inn ønsket lokasjon og trykker Lagre.



  • Lokasjonen vil endre seg i systemet og du vil se i oversiktsbildet at lokasjonen er nå endret.

Skrive ut strekkode etiketter

Når du ser på detaljene på en vare, så finnes det en knapp som lar deg skrive ut strekkodeetiketter på denne varen.


Den vil automatisk ta med seg antallet fra hva som åpnet på denne linjen å fylle dette ut i antallet.
Dette kan selvfølgelig endres hvis du ønsker flere eller færre etiketter.
Du ser alle skrivere som er definert som en etikettskriver på den filialen du er på.
Trykk på den skriveren du ønsker å få ut etikettene på, så vil den skrive ut det antallet som står i feltet antall (ganger antall kolli).