Formål:
Opprette medlem og innløse medlemstilbud via Kundeapp i Neptune Launchpad.
Forutsetninger
Tilgang til SAP og at kunden administrerer et norsk mobilnummer
Løsning
1.Opprette medlem
2. Se medlemstilbud
3. Innløse medlemstilbud
4. Avvik ved registrering av medlemmer
5.Informasjon om administrasjon av medlemsskap
Opprette kundeklubbmedlem
Slik gjør du
- Spør kunden om kunden er medlem. Dersom kunden ikke er medlem og ønsker å bli medlem;
- Be kunde om mobilnummer
- Søk opp mobilnummer og velg aktuell kunde
- Dersom kunden ikke er opprettet for din butikk, må du gjøre dette først.
- Dersom kundenn ikke ligger i kundebasen fra før, må man opprette kunden som kunde først. Her kan du lese mer om Søk, opprett og endre kunde
- Når man kommer inn i kundebildet vil dette vinduet komme opp. Her fyller man inn kundens mobilnummer, de andre feltene hentes fra kundedetaljene som ligger i kundebasen vår, og er ikke obligatoriske felter.
- Sørg for å legge inn riktig mobilnummer, da dette er avgjørende for at kunden skal få SMS med registreringsskjemaet som fullfører registreringen og gjør kunden til medlem.
- Trykk «Opprett»
Dersom kunden ber om å ikke bli spurt om medlemsskap flere ganger, kan man merke som "Nei til kundeklubb" og dette vinduet vil ikke lenger dukke opp:
Vindu for å melde inn kan også nås via denne knappen:
Dersom man melder inn kunden på feil mobilnummer og kunden ikke mottar SMS, kan du trykke på "Slett" her:
Merk at denne knappen kun vil være synlig dersom medlemmet har status "Ikke fullført profil".
Kontakten blir da slettet og du kan melde kunden inn på nytt.
Etter opprettelse vil kunden motta en SMS hvor de får en link til et registreringsskjema.
Når kunden har fullført og sendt inn registreringsskjema, er kunden medlem og vil få tilgang til å bruke medlemstilbud.
NB! Det er svært viktig at kunden fullfører registreringskjema. Medlemstilbud skal ikke gis ut før dette er gjort.
For å refreshe siden og få opp tilbud(ene) kan man trykke på "Se på" en gang til:
Står man inne på ordren, kan man trykke på "Hent tilbud" for at tilbudene skal oppdateres:
Medlemsstatuser og definisjon på medlem
Definisjon på medlem:
Det som definerer om en person er medlem og dermed har rett til å benytte seg av kundeklubbtilbud, defineres i de til enhver tid gjeldene Medlemsvilkår på bohus.no
Under «Kunde» – «Kundeklubb» i Salgsappen eller Kundeappen ser man om kunden er medlem eller ikke. Mer om medlemsstatus i paragrafen for «Medlemsstatuser» under.
Medlemsstatuser
For å sjekke om personen er medlem eller ikke, søker du opp den aktuelle personen i kundesøket. Det er tre statuser personen kan ha:
1. Medlem: personen er medlem i Bo:Klubben og vil ha tilgang til å benytte seg av klubbtilbud.
2. Ikke fullført registreringen: personen ikke har fullført registreringsskjema, de er ikke medlem og skal ikke få benytte medlemstilbud. Kunden må fullføre registreringen sin, for å få status "Medlem".
3. Avmeldt kundeklubb: Personen har meldt seg ut av Bo:klubben og skal ikke få benytte medlemstilbud. Tilgjengelige tilbud er synlige under Kunde - tilbud - tilgjengelige, men kan ikke benyttes i ordre.
De vises for å kunne informere kunden om hvilke tilbud som er tilgjengelige for øyeblikket. Dersom kunden vil benytte tilbud, må kunden melde seg inn på nytt på Min side.
Se medlemstilbud
Oversikt over kundeklubbtilbud finner man under «Tilgjengelige» (klare til å benyttes), «benyttede tilbud» og «utløpte tilbud».
Her ligger all info om rabatter og vilkår.
Innløse medlemstilbud
Forutsetninger
For at medlemstilbud skal være tilgjengelige for bruk, må kunden være registrert som medlem, som beskrevet over.
Dersom kunden ikke er medlem fra før, følg stegene over under «Opprett kundeklubbmedlem».
NB: Det er svært viktig at du registrerer medlemstilbud når du oppretter ordre, da denne informasjonen kan brukes til videre markedsføringsdialog med medlemmet i andre kanaler.
Slik gjør du
- I ordren får du listet opp hvilke tilbud som er tilgjengelige.
- Legg til rabatt manuelt på den/de varene som inngår i tilbudet. NB: prisen blir ikke automatisk oppdatert ved å trykke på tilbudet, så det er viktig å huske på å legge på rabatt før man oppretter ordre.
- Klikk på det tilbudet du skal benytte, slik at det blir grønnmarkert på venstre side.
- Legg til Ordreårsak - Medlemstilbud
- Trykk «Kontroller og opprett ordre". Da vil informasjonen sendes til Voyado (kundeklubbsystemet) slik at kunden ikke kan benytte tilbudet igjen og tilbudet vil legge seg under «benyttede» tilbud på kunde.
Avvik ved registrering av medlemmer
E-post er allerede i bruk hos et annet medlem.
Mulige årsaker:
Det kan være at kunden allerede er medlem, men på et annet kundenummer. Sjekk dette først og benytt eventuelt dette kundenummeret i stedet.
E-post er feil og benyttes av annen person. Fjerne e-post adressen og forsøk opprettelse på nytt. Kunden legger deretter riktig epost inn i registreringsskjema som mottas på SMS.
Mobilnummer er allerede i bruk på et annet kundenummer
Mulige årsaker:
- Det kan være at kunden allerede er medlem, men på et annet kundenummer. Sjekk dette først og benytt eventuelt dette kundenummeret i stedet.
- Mobilnummer er feil og benyttes av annen person. Legg in riktig mobilnummer.
- Mobilnummer ligger registrert på en annen person som er kunde og medlem. Se denne løsningen for avviksbehandling
Mobilnummer ligger registrert på en annen person som er kunde og medlem. Se denne løsningen for avviksbehanling: Søk, opprett og endre kunde
Opprett medlem knapp mangler
Dersom denne knappen mangler, så betyr det at valgt kunde er en organisasjon. Kun privatpersoner kan være medlem i Bo:klubben.
Da må du velge kundenummeret som kunden bruker som privatperson, eller, hvis kunden ikke har et kundenummer som privatperson fra før, må du opprette et kundenummer på kunden som privatperson.
Andre feil
Dersom det er andre feil i forhold til kundeklubb som du ikke klarer å løse, kan du sende en sak til support ved å klikke "Opprett supportsak" og skrive en melding:
- Ved feil rundt kunde eller om avviksbehandling for opprettelse og endring av kunde, se denne løsningen: Søk, opprett og endre kunde
Informasjon om administrasjon av medlemsopplysninger
Våre kundeklubbmedlemmer kan selv administrere sine medlemsopplysninger på Min Side på bohus.no.
Her kan de endre personopplysninger, endre samtykker, samt melde seg ut av Bo:klubben.