Innledning

Formål

Ett riktig varemottak vil gjøre sånn at lagerbeholdningen i systemet blir korrekt og at selgere kan lett se i systemet om vi har varene.
At varene blir utplasseres i butikken eller på lageret riktig plass og at dette er synlig i systemet.
Kunden mottar varene på den avtalte metoden, så rask som mulig og til avtalt tid.
Inngående faktura fra leverandøren blir automatisk betalt så langt fakturaen er korrekt i henhold til hva som er varemottatt.
Man avdekker avvik på leveransen og at disse blir håndtert på korrekt måte, sånn at ikke vi eller kunden får noen unødvendig tap.

Forutsetninger

At det er lagd en innkjøpsordre i vårt system og denne er ordrebekreftet av leverandøren, samt at vi har registrert inngående leveringsmelding.
Varene og antallet på pakkseddelen fra leverandøren er det samme som er på den inngående leveringsmeldingen som er registeret i vårt system.


Roller

Selger - Selger varene

Innkjøper - Skaper innkjøpsordren i systemet og sender denne til leverandøren

Leverandøren - Leverer varene til Bohus

Losser - Losser varer av og på biler.

Varemottaker - Sjekker og registrerer varene i systemet.

Vareplasserer - Plasserer varene på plass

Transport/Ordrekontor - Planlegger utlevering, utkjøring og transporterer varene ut til kunden

Økonomi - Sjekker inngående faktura fra leverandør mot hva som er varemottatt

Varemottaker/Avviksbehandler - Behandler avvik.

Flytskjema

Normal prosess

Flytskjema varemottak (7 2 13).jpg

Avviksbehandling

Flytskjema varemottak Avvik (7 2 13).jpg

Steg for steg - Normal prosess

Oppgave: Beskrivelse: Ansvar/ Utførende rolle: Dokumentasjon

Lossing av transportør

  • Sjekke at vi:
    • Mottar kun varer som skal til oss.
    • Antall kolli stemmer med fraktbrevet.
    • Alle de kolliene er skadefrie for ytre skader.


  • Ved avvik skal man umiddelbart gi beskjed til transportør og dette notere dette på fraktbrevet.
    • Ta bilde
    • Nekt mottak


  • Plasser så alle kolliene på samme angitte plass (Rød sone) for videre behandling.

Losser



Skrive ut evt. opprette inngående levering

  • Leverandør som leverer pakkseddel på EDI:
    • Finn den riktige inngående levering og evt. skriv denne ut.
      • NB! Hvis det ikke vil være mulig å gjennomføre varemottaket på datoen for "leveringstidspunkt", må denne datoen endres!
    • Sjekk om det der noen kundereserverte varer som må settes av til kunde.
  • Leverandører som ikke leverer pakkseddel på EDI:
    • Opprett den inngående leveringen sånn at denne blir 100% lik som den pakkseddelen som er mottatt på papir.
      Datoen for leveringstidspunktet være den datoen senest varemottaket er gjort. Husk å evt. endre denne datoen før varemottaket påbegynnes!
      • Avvik, for mye på pakkseddel i forhold til hva som står på innkjøpsordre:
        • Kontakt innkjøper for å endre antallet på innkjøpsordren, sånn at antallet stemmer.
      • Avvik, for lite på pakkseddel i forhold til hva som står på innkjøpsordre:
        • Reduser antallet på den inngående leveringen, sånn at den stemmer med pakkseddelen.
    • Skriv ut den inngående leveringen.
    • Sjekk om det der noen kundereserverte varer som må settes av til kunde.

Varemottaker


Finne inngående levering og skrive denne ut


Opprette inngående levering


Rapport, kundereserverte varer

Registrere varene inn i systemet

  • Skann alle varene ved hjelp av håndskanneren for å sjekke at strekkodene går inn
  • Registrer antallet med hele og uskadete varer på håndskanneren
    • Avvik: Skadete varer settes til siden (Rød sone) og registeres ikke på håndskanneren
    • Avvik: Hvis man mottar for mye varer i forhold til hva som er på den inngående leveringen, så setter også disse til siden (Rød sone).
  • Hele uskadete varer som er registert på håndskanneren settes over i "Grønn sone" for videre behandling

Varemottaker

Varemottak på håndskanner for IM lager


Sjekke inngående levering for å se at alt har blitt varemottatt

  • Sjekk at alt som sto på pakkseddelen har blitt varemottatt
    • Avvik: se avvikshåndtering
  • Hvis det har blitt satt noen varer til siden (Rød sone), så må disse avvikshåndteres.

Varemottaker


Se status på den inngående leveringen

Klargjør varene for plassering i butikk

  • Varer som skal plasseres i butikk legges på traller sånn at varer som skal samme sted er på samme tralle og at varene er lette å flytte til riktig område.
  • Trallen merkes med område varene skal til og plasseres på plass for varer klare for utplassering.

Varemottaker


Plassere varer på angitt plass

  • Plassere varen på riktig angitt plass.


  • Ta de eldste varene frem og plasser nye varer bakerst.
  • Sjekk at den angitte plass har riktig merking, som for eksempel en hylleetikett med korrekt pris.

Vareplasserer

Hvordan skrive ut ny hylleetikett

Gi beskjed til kunden om at varene har ankommet på kundeordre som skal hentes av kunden.

  • Ring eller send SMS til kunden og fortell at varene er ankommet og klare for å bli hentet.
  • Hvis kunden forteller at varene ikke vil bli hentet før om en stund må leveringsdatoen på ordren endres med riktig dato.

Transport/
Varemottaker

Sende hentemelding

Kjøre ut varene til kunden ved kundeordre som skal leveres

  • Avtale med kunden når levering skal skje.
  • Planlegge utkjøring
  • Kjøre ut varene

Transport


Steg for steg - Avviksbehandling

Oppgave: Beskrivelse: Ansvar/ Utførende rolle: Dokumentasjon

For lite levert i forhold til antallet på pakkseddel
fra leverandør

  • Leverandøren kontaktes for å avklare videre fremdrift.
  • Hvis leverandøren sender den/de manglende varene.
    • Hvis varene vil ankomme førdatoen i leveringstidspunktet på leveringsmottaket
      • Varemotta kun det antallet som har ankommet i systemet og merk på pakkseddelen at varene vil ankomme senere og hvem du har avtalt dette med.
      • Varemotta de ettersendte varene i systemet når disse ankommer.
    • Hvis varene vil ankomme etter datoen i leveringstidspunktet på leveringsmottaket og leverandøren IKKE er en annen avdeling!
      • Varemotta kun det antallet som har ankommet i systemet.
      • åpne leveringsmottaket i "endre modus" og korriger leveringsmottaket sånn at det som er der er bare det som har ankommet.
      • Opprett ett nytt leveringsmottak med det som ikke har ankommet, men som blir ettersendt. NB! Husk at datoen MÅ være korrekt i henhold til når vi mottar de ettersendte varene.


  • Hvis leverandøren sender en kreditnota på manglende varer. (Skal kun benyttes hvis det ikke er mulig å ettersende de manglende varene!)
    • Varemotta det antallet som fysisk har ankommet inn til fritt lager og noter dette på pakkseddelen.
    • Varemotta så det antallet som ikke har ankommet, men som står på pakkseddelen inn på Reklamasjonslageret og noter dette på pakkseddelen.
      • Evt. varemotta inn på fritt lager og flytt til reklamasjonslageret.
    • Skap en returinnkjøpsordre mot leverandøren på det antallet som er varemottatt inn på reklamasjonslageret.
      • Leverandøren skal merke kredittnotaen med returinnkjøpsordrenummeret vårt
      • NB. Varene må også plukkes ut fra reklamasjonslageret.

Varemottaker

Hvordan lage en returinnkjøpsordre mot leverandør.


For mye levert i forhold til antallet på pakkseddel
fra leverandør

  • Leverandøren kontaktes for å avklare videre fremdrift.
  • Hvis vi ønsker å beholde de varene som er levert for mye.
    • Kontakt innkjøper sånn at denne personen kan endre innkjøpsordren sånn at antallet blir riktig.
    • Lag en ny inngående levering på de varene som har ankommet for mye, men som nå er lagt til innkjøpsordren.
      • Varemotta så antallet som har fysisk ankommet på normal måte.


  • Hvis vi ikke ønsker å beholde varene som er levert for mye.
    • Varemotta det antallet som står på pakkseddelen og som er det antallet som vi ønsker å beholde.
    • De varene som har kommet for mye i forhold til hva som står på pakkseddelen fra leverandøren og som vi ikke ønsker sendes så tilbake til leverandøren.

Varemottaker



Feil vare

  • Leverandøren kontaktes for å avklare videre fremdrift.
  • Hvis leverandøren sender den riktige varen.
    • Varemotta kun de varene som er riktig i systemet og merk på pakkseddelen at den riktige varen vil ankomme senere og hvem du har avtalt dette med.
    • Den gale varen må sendes tilbake til leverandøren.
    • Varemotta den ettersendte varen i systemet når denne ankommer.
      • NB! Husk datoen på leveringsmottaket. Går denne over så må man skape nytt leveringsmottak hvis det er en ekstern leverandør. Se for lite levert for mer info.


  • Hvis leverandøren sender en kreditnota på manglende varer. (Skal kun benyttes hvis det ikke er mulig å ettersende de manglende varene!)
    • Varemotta de riktige varene som fysisk har ankommet inn til fritt lager og noter dette på pakkseddelen.
    • Varemotta så det antallet som ikke har ankommet og der vi har fått feil vare, men som står på pakkseddelen inn på reklamasjonslageret og noter dette på pakkseddelen.
    • Den gale varen må sendes tilbake til leverandøren
    • Skap en returinnkjøpsordre mot leverandøren på den varen som ikke ble levert og der vi har fått feil vare og som er varemottatt inn på reklamasjonslageret.
      • Se under for lite varer leveret for mer infomasjon

Varemottaker

Hvordan lage en returinnkjøpsordre mot leverandør.

Skadet vare

  • Leverandøren kontaktes for å avklare videre fremdrift.
  • Hvis leverandøren sender ny og skadefri vare.
    • Varemotta kun de varene som er skadefrie i systemet og merk på pakkseddelen at den skadete varen vil ankomme senere og hvem du har avtalt dette med.
    • Varemotta den ettersendte varen i systemet når denne ankommer.
      • NB! Husk datoen på leveringsmottaket. Går denne over så må man skape nytt leveringsmottak hvis det er en ekstern leverandør. Se for lite levert for mer info.
    • Den skadete varen sendes så tilbake til leverandøren, hvis de ønsker den tilbake.


  • Hvis leverandøren sender en kreditnota på den skadete varen. (Skal kun benyttes hvis det ikke er mulig å ettersende de manglende varene!)
    • Varemotta de skadefrie varene som fysisk har ankommet inn til fritt lager og noter dette på pakkseddelen.
    • Varemotta så det antallet som skadet, men som står på pakkseddelen inn på reklamasjonslageret og noter dette på pakkseddelen.
    • Skap en returinnkjøpsordre mot leverandøren på den varen som var skadet og som er varemottatt inn på reklamasjonslageret.
    • Den skadete varen sendes så tilbake til leverandøren, hvis de ønsker den tilbake. Ønsker de ikke varen tilbake, så må fortsatt alt i systemet gjøres, men varen sendes da ikke fysisk tilbake til leverandøren.

Varemottaker

Hvordan lage en returinnkjøpsordre mot leverandør.

Varer er ikke korrekt merket og går ikke inn på skanneren.

  • Varene settes til siden inntil de er korrekt merket.
  • Hvis det mangler merking kun på noen varer kan nye strekkoder skrives ut hos oss og varene merkes av oss.
  • Ved mange varer skal leverandøren kontaktes og leverandøren skal tilse at varene blir korrekt merket i henhold til standard.

Varemottaker

Hvordan skrive ut nye strekkoder fra Shoppa

Hvordan skrive ut nye strekkoder på lageret

Steg for steg - Kontrolling

Oppgave: Hyppighet og beskrivelse: Ansvar/ Utførende rolle: Dokumentasjon

Sjekke at alle inngående leveringer er fullført

Daglig

  • Se til at alle inngående leveringer som har dato frem til og med dagens dato er komplett varemottatt og fullført.

Lageransvarlig

Liste over alle åpne inngående leveringer.


Varer i den "Røde" sonen

Daglig

  • Se til at det ikke befinner seg noen varer i den "Røde sonen" som ikke skal være der.

Lageransvarlig


Returinnkjøpsordre til leverandør

Ukentlig

  • Se til at alle returinnkjøpsordre til leverandør som er skapt grunnet avvik i varemottak er fullført

Lageransvarlig

Liste over åpne innkjøpsordre


Varer i transitt

Ukentlig

  • Se til at det ikke befinner seg noen varer i transitt imellom butikkene som faktisk ikke er i transitt
  • Se til at det ikke befinner seg noen varer i transitt imellom lagrene i din butikk som faktisk ikke er i transitt

Lageransvarlig

Finne varer i transit