Innledning
Formål
Ett riktig varemottak vil gjøre sånn at lagerbeholdningen i systemet blir korrekt og at selgere kan lett se i systemet om vi har varene.
At varene blir utplasseres i butikken eller på lageret riktig plass og at dette er synlig i systemet.
Kunden mottar varene på den avtalte metoden, så rask som mulig og til avtalt tid.
Inngående faktura fra leverandøren blir automatisk betalt så langt fakturaen er korrekt i henhold til hva som er varemottatt.
Man avdekker avvik på leveransen og at disse blir håndtert på korrekt måte, sånn at ikke vi eller kunden får noen unødvendig tap.
Forutsetninger
At det er lagd en innkjøpsordre i vårt system og denne er ordrebekreftet av leverandøren, samt at vi har registrert inngående leveringsmelding.
Varene og antallet på pakkseddelen fra leverandøren er det samme som er på den inngående leveringsmeldingen som er registeret i vårt system.
Roller
Selger - Selger varene
Innkjøper - Skaper innkjøpsordren i systemet og sender denne til leverandøren
Leverandøren - Leverer varene til Bohus
Losser - Losser varer av og på biler.
Varemottaker - Sjekker og registrerer varene i systemet.
Vareplasserer - Plasserer varene på plass
Transport/Ordrekontor - Planlegger utlevering, utkjøring og transporterer varene ut til kunden
Økonomi - Sjekker inngående faktura fra leverandør mot hva som er varemottatt
Varemottaker/Avviksbehandler - Behandler avvik.
Flytskjema
Normal prosess
Avviksbehandling
Steg for steg - Normal prosess
| Oppgave: | Beskrivelse: | Ansvar/ Utførende rolle: | Dokumentasjon |
|---|---|---|---|
Lossing av transportør |
|
Losser |
|
Skrive ut evt. opprette inngående levering |
|
Varemottaker |
|
Registrere varene inn i systemet |
|
Varemottaker |
Varemottak på håndskanner for IM lager |
Sjekke inngående levering for å se at alt har blitt varemottatt |
|
Varemottaker |
|
Klargjør varene for plassering i butikk |
|
Varemottaker |
|
Plassere varer på angitt plass |
|
Vareplasserer |
|
Gi beskjed til kunden om at varene har ankommet på kundeordre som skal hentes av kunden. |
|
Transport/ |
|
Kjøre ut varene til kunden ved kundeordre som skal leveres |
|
Transport |
Steg for steg - Avviksbehandling
| Oppgave: | Beskrivelse: | Ansvar/ Utførende rolle: | Dokumentasjon |
|---|---|---|---|
For lite levert i forhold til antallet på pakkseddel |
|
Varemottaker |
Hvordan lage en returinnkjøpsordre mot leverandør. |
For mye levert i forhold til antallet på pakkseddel |
|
Varemottaker |
|
Feil vare |
|
Varemottaker |
|
Skadet vare |
|
Varemottaker |
|
Varer er ikke korrekt merket og går ikke inn på skanneren. |
|
Varemottaker |
Hvordan skrive ut nye strekkoder fra Shoppa |
Steg for steg - Kontrolling
| Oppgave: | Hyppighet og beskrivelse: | Ansvar/ Utførende rolle: | Dokumentasjon |
|---|---|---|---|
Sjekke at alle inngående leveringer er fullført |
Daglig
|
Lageransvarlig |
Liste over alle åpne inngående leveringer. |
Varer i den "Røde" sonen |
Daglig
|
Lageransvarlig |
|
Returinnkjøpsordre til leverandør |
Ukentlig
|
Lageransvarlig |
|
Varer i transitt |
Ukentlig
|
Lageransvarlig |

