To-faktor-autentiserering er en sikkerhetsfunksjon som gjør at man må oppgi en sikkerhetskode eller godkjenne med app, i tillegg til passord, hver gang det logges på fra en ny PC eller mobiltelefon.

Dette gjelder utenfor Bohus nettverk på arbeidsplassen.

Når kontoen din krever to-faktor-autentisering vil du få melding om dette ved pålogging. Ved å trykke «Neste» blir du guidet gjennom oppsettet.

Her kan dere velge om dere ønsker en SMS tilsendt eller en autentisering via APP på mobilen. Det enkleste er nok en SMS.


                                                                Trykk Neste 


  1. Legg inn mobilnummer (Alternativ 1)

Dette bildet kan variere ut fra om du har satt opp mobil tidligere.


Velg "Jeg vil konfigurere en annen metode" og trykk Neste.



Trykk på "pil ned" og velg Telefon.



Får du valg om telefonsamtale/SMS, velg "Send kode i melding" og legg inn mobilnummer + riktig landkode (om det ikke allerede står Norge).


 


Følg veilederen for å bekrefte SMS kode. Trykk deretter «Fullført»



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



PS: For ansatte uten mobil (og som ikke vil bruke egen) er det Kontortelefon (Ring meg /Call to phone) som gjelder:






--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 


 



  1. Velg autentisering via APP (Alternativ2, Se bort i fra denne hvis du benytter SMS).

1.1 Velg Mobilapp og varslinger (se bilde under)

1.2  Last ned og installer appen «Microsoft authenticator» på din telefon. Ikke forlat vinduet under mens du installerer (går du ut av dette kan prosessen startes igjen ved å logge inn på nytt).

        https://play.google.com/store/apps/details?id=com.azure.authenticator&hl=no&gl=US

        https://apps.apple.com/us/app/microsoft-authenticator/id983156458



1.3  Åpne «Microsoft authenticator» appen når den er ferdig installert.

        Tillat varslinger dersom appen spør om dette. Tillat også at appen får tilgang til kameraet.

1.4 Velg «Legg til konto» ved å trykke på + tegnet øverst i høyre hjørne


1.5 Velg «Jobb eller skolekonto», det kommer da opp en QR kode skanner

     

1.6 Gå tilbake til oppsettsiden på PC'en og trykk «Konfigurer konto»/Neste

1.7 Du får da opp en side med QR kode

 


1. 8 Skann denne QR koden (med Authenticator appen på telefonen). Kontoen din blir da lagt til.

1.9 Trykk deretter «Neste» i oppsettbildet over.

       Du vil da se melding om at mobilappen er konfigurert, trykk «Neste»


 


Det sendes da en notifikasjon til telefonen din for å teste oppsettet.

Godkjenn meldingen på telefonen din.

 

 

 

Når bekreftelsen er mottatt tas du automatisk videre til trinn 3.

Du er nå ferdig med oppsettet av appen. Ved senere pålogginger vil du få tilsvarende melding som du nettopp testet.

 




--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



    Oppsett av e-post på iPhone / Android

Bohus anbefaler å benytte Microsoft Outlook appen på mobiltelefon. Denne er p.t. gratis også for brukere som ikke har full Office lisens (merk at dette kun gjelder på mobiltelefon).

Dersom du likevel har satt opp e-post på mobiltelefon for standard mail-appen i iOS/Android, må sannsynligvis kontoen legges til på nytt. 

Dette vil du merke ved at det gis melding om feil passord. I så fall er normal fremgangsmåte:

  1. Slett mailkontoen fra telefonen
  2. Legg deretter til konto
  3. Velg «Exchange»
  4. Velg «Logg på»
  5. Følg anvisningene (logg inn med bruker og passord, godkjenn med kode/app)


    Yammer og andre Office apper på mobil:

    Du må sannsynligvis logge ut av disse appene på mobil etter at to-faktor er aktivert. Logg deretter inn på nytt.

    Dette vil merkes ved at det gis melding om tilkoblingsfeil, eller feil brukernavn/passord, når appen åpnes. 


    Dersom du får ny mobiltelefon:

    Appen må settes opp på nytt når man får ny mobiltelefon. Dette gjøres ved å fjerne kontoen fra appen og legge til på nytt, på samme måte som     første gangs registrering.


    Endre sikkerhetsinformasjon / legge til påloggingsmetode

    Dersom du senere har behov for å gjøre endringer, f.eks. dersom du ikke satte opp appen første gang, men ønsker å gjøre dette nå.

    Sikkerhetsinformasjon og dine påloggingsmetoder finnes under "Vis konto" her:


   


    Velg "Sikkerhetsinformasjon" og oppdater:



    Endre eller legg til ny metode: