Formål:

Endre kundens etternavn via opprettelse av supportsak i Salgsapp/Kundeapp i Neptune Launchpad.

Forutsetninger

Tilgang til SAP er forutsatt.

Løsning

Slik gjør du

Avviksbehandling


Slik gjør du


Ved endring på kundens etternavn skal det ikke opprettes ny kunde, men man skal endre eksisterende kundenavn for å unngå duplikate kundenummer og for at kunden skal kunne bevare kjøpshistorikk på ett sted.

Endringen kan ikke gjøres i butikk men må gjøres sentralt ved å opprette sak. Dette kan gjøres direkte i Launchpad. 

Merk at vi ikke kan endre navn fra en kunde til en helt annen person. 

Vi kan heller ikke endre mellom privatkunde og bedriftskunde, dersom det finnes ordre på kunden.

Denne løsningen gjelder endring av etternavn og gjøres på følgende måte:


Klikk "Endre etternavn" inne på aktuell kunde:


Fyll deretter inn nytt etternavn og eventuell kommentar:


Klikk "Opprett sak".


Sak opprettes nå i Bohus support og vil behandles fortløpende.

Avviksbehandling

Ordre er opprettet på feil kunde
I disse tilfellene kan man ikke "bytte" kunde på ordren, man må avslå ordren og opprette ny på riktig kunde

1. Ordre med grunnartikler

Dersom det finnes grunnartikler på ordren og for å hindre at det legges en ny bestilling, må man legge inn de aktuelle varelinjene som ZRES, slik:

NB: Dette kan da kun gjøres etter at dere har mottatt grunnartiklene på lager og har avslått disse på opprinnelig ordre slik at de ligger i fri beholdning. 

  • Opprett ny ordre på riktig kundenummer 
  • Legg kun inn normalvarene og lagre 
  • I redigeringsmodus kan dere legge til grunnartiklene, men dere må da trykke på denne knappen FØR dere lagrer. Pass da på at det står ZRES der. Da vil dere plukke av beholdning og det skapes ikke noen ny bestilling.
  • Pass på å noter ned variantkonfigurasjon i tekstfelt på linje slik at man har referanse. Noter også ned opprinnelig ordre på topptekst (i tilfelle reklamasjon)
  • Når gammel ordre er avslått og ny ordre er opprettet, kan dere be deres økonomiansvarlige om å gjøre opp kundereskonotene mellom de to kundenumrene

2. Ordre med normalartikler

Avslå linjen på ordre med feil kunde. Vær oppmerksom på at dette fører til at den varen kommer lengre bak i køen på et eventuelt innkjøp. Opprett ny ordre med de samme varene på riktig kunde.