Formål:

Opprette og/eller endre kunde via Kundeapp i Neptune Launchpad.

Forutsetninger

Tilgang til SAP er forutsatt.

Løsning

1.Søk kunde

2.Endre kunde

3.Opprett ny kunde

4. Avvikshåndtering

5.Relaterte løsninger



1. Søk kunde
Start alltid med å søke mobil. Dersom kun ett treff (og det er riktig kunde) velg kunden


Avviksbehandling søk

Flere treff:

  1. Dersom du får flere enn ett treff, sjekk kundenumrene og velg det hvor kunden eventuelt er registrert i Boklubben. Send sak til support om å fjerne duplikate kundenummer.
  2. Dersom kunden ikke er medlem i Bo:klubben, velg kundenummeret det er registrert ordre på og send sak til support om å fjerne duplikater.
  3. Dersom det er flere kundenummer med ordre på og ingen er medlem i Bo:klubben, velg det med den nyeste ordren. Vi får dessverre ikke fjernet kundenumre med ordre på. Det er derfor viktig at man forholder seg til prioriteringen beskrevet over, slik at de kan fjernes på sikt, når ordrene er gamle nok og arkiveres.


Ingen treff på mobil

Dersom du ikke får treff (eller ikke finner riktig kunde) på mobil, forsøk å søke på navn.


2. Endre kunde
Kontroller opplysningene, ved behov for endring – trykk «Endre». Mobilnummer, navn, postnummer og sted er obligatoriske felter. For at kunden skal motta ordrebekreftelse må også e-post være registrert her. Dersom kunden ikke har mobil legg inn 00000000, 00000001 osv (noe som ikke kan være noen andres nummer), i mobilfeltet, ikke bruk fasttelefon i mobilfeltet og opprett sak til Bohus support om å fjerne mobilnummeret. 

 

Trykk "Lagre" når du er ferdig:

Avviksbehandling: se "3. Opprett ny kunde" under


Ordresperre og fakturasperre

For å se om det foreligger faktura- eller ordresperre, må kunden være opprettet for din filial. Det gjør du ved å trykke her:


Man vil da få opp valg for ordresperre og faktuarasperre på kunden:


Når man har valgt en sperre på kunden, vil man se denne meldingen:



For å oppheve sperre, trykker man på samme knapper igjen.


3. Opprett ny kunde

Dersom kunden ikke finnes i SAP fra før, oppretter man ny ut fra treff i ekstern database (Bisnode) NB: det er viktig at man har forsøkt å søke på flere kontaktdetaljer, dersom man ikke får treff på første forsøk på mobil, søk navn, kundenr etc. for å sikre at man ikke lager duplikater på kunde).: .

 


Editer og legg til eventuelle manglende eller ukorrekte opplysninger og trykk "Opprett":



Dersom mobilnummeret er registrert på et firma, men kunden handler som privatperson, kan man bytte fra firma til privatkunde ved å klikke "Endre til privatperson" når man oppretter ny kunde:
NB: denne endringen kan ikke gjøres på allerede opprettede kunder.



Dersom man ikke får treff på søk på mobil og har forsøkt andre søkekriterier som beskrevet tidligere, får man valg om å opprette kunden manuelt. Dette er typisk personer med hemmelig nummer eller utenlandske nummer. Mobilnummer, navn, postnummer og sted er obligatoriske felter. Dersom kunden ikke har mobil legg inn eksempelvis 00000000 (et nummer som ikke tilhører noen andre) i mobilfeltet, ikke bruk fasttelefon i mobilfeltet.  




4. Avviksbehandling opprett og endre kunde

For å hindre at vi oppretter duplikater, gjør vi en duplikatsjekk på mobil.

Hvis mobilnummeret er registrert fra før, får du denne meldingen dersom du forsøker å opprette ny eller endre eksisterende kunde til et mobilnummer som er registrert fra før:

Da må du søke opp disse kundenumrene og vedlikehold de andre kundenumrene med riktig mobilnummer slik at du ikke har flere kunder med samme mobilnummer. 

Finnes samme kunde fra før - skal du redigere opplysningene på den som finnes, ikke opprette ny.

Finnes det mer enn ett kundenummer på samme kunde registrert fra før, bruk prioriteringen beskrevet i "Søk kunde" i første avsnitt over, når du velger hvilken kunde du skal bruke.


Det eneste scenario hvor det er tillatt å ha mobil registrert to ganger, er dersom kunden også har et firma med samme mobil registrert.

For å finne ut om det er firma eller privatperson, se etter ikonene gulmerket under, samt at organisasjon har org.nr synlig:


Firma:


Privatperson



Endre navn

Har kunden byttet etternavn? Opprett sak til support via kundeappen. Det skal ikke opprettes nytt kundenummer. Se løsning her: Endre kundenavn


Endre fra bedriftskunde til privatkunde

 

Når en kunde ønsker å endre fra bedrift- til privatkunde vil vi gjerne at dere i butikk verifiserer et par ting med kunden før dere sender inn sak til oss:

  1. Kan kunden ved en feil være registrert som bedrift?
  2. Er ordrene på kundenummeret bestilt til bedrift eller privat?
  3. Er all kontaktinformasjon knyttet til kundenummeret kundens eller bedriftens?

 

Det er ikke bare å fjerne et organisasjonsnummer fra et kundenummer, da det knytter seg andre regler til reklamasjon og moms på ordrene hvis det er til bedrift.

Da må det opprettes nytt kundenummer på kunden privat.


5.Relaterte løsninger

Løsning knyttet til Bo:klubben innmelding og tilbud, se her: Opprette kundeklubbmedlemmer og innløse medlemstilbud 


Endring av kundens etternavn: Endre kundens etternavn


Se historikk på kunde