INTRODUKSJON
I Årsplan utføres overordnet planlegging, det vil si beslutninger om kampanjeperiode og frister (se Brukermanual Årsplan). Aktivitetsplanleggeren bygger på overordnet kampanjeinformasjon lagt inn i Årsplan. Det vil si at en må ha opprettet tema og aktivitet i Årsplan før en kan jobbe videre i Aktivitetsplanleggeren.
I Aktivitetsplanleggeren utføres detaljplanlegging. Detaljplanlegging er definert som beslutninger om artikler, pris, priskommunikasjon og vareforsyning. Her jobbes det med en og en aktivitet, det vil si at hver aktivitet planlegges for seg.
Videre i dette kapittelet vil de overordnede funksjonene for Aktivitetsplanleggeren bli beskrevet.
STEGVIS PROSESS
For å få en mer strukturert prosess og bedre oversikt legges det opp til en stegvis arbeidsprosess. Her vil de viktigste stegene forbundet med validering og klargjøring av artikler for en kampanje være representert. Dette visualiseres ved at artiklene flyttes til neste steg ved en gitt aksjon, som gir systemstøtte for styring og måling av fremdrift i planleggingsprosessen. Menylinjen i figuren under representerer de forskjellige stegene i prosessen. Hovedfunksjonen i hvert steg er beskrevet under.
Figur 1: Prosess-steg
Steg 1: Planlegging
I dette steget vil en jobbe med planleggingen av aktiviteten. Dette innebærer valg av aktuelle artikler, grupperinger, priskalkuleringer og innlegging av kampanjeinformasjon. Når all kampanjeinformasjon er vedlikeholdt, sendes en prisbekreftelse til hver leverandør. Når en har mottatt prisbekreftelsen, markeres de aktuelle artiklene og godkjennes til neste steg. Artiklene vil da flyttes videre til neste steg.
Steg 2: Vareforsyning
I dette steget opprettes manuelle forhåndsordre på artikler. I foregående steg definerer en om en artikkel er aktuell for forhåndordre, ved å legge inn planlagt kvantum. Artikler som ikke er aktuell for forhåndsordre hopper over dette steget, og flyttes direkte til steg 3 ved godkjenning. Når en har opprettet og godkjent forhåndsordre i steget for vareforsyning, flyttes artiklene til neste steg i prosessen.
Steg 3: Validering
I dette steget vil det ikke være noen manuell jobb, men en burde utføre en siste valideringssjekk. I dette steget vil innkjøpspriser være låst, men alle andre input-felt er editerbare. Artikler knyttet til DM vil automatisk flyttes til neste steg ved ferdigstillingsfrist for DM. Resterende artikler i dette steget flyttes automatisk til neste steg når informasjon er sendt til Shoppa og butikkplakater er generert (2-3 uker før kampanjestart).
Steg 4: Ferdig behandlet
Artiklene i dette steget blir pris-aktivert på en forhåndsbestemt dato før aktivitetstart. Det vil i utgangspunktet ikke ligge noen manuell jobb i dette steget. Hvis en derimot oppdager feil i en aktiv kampanje kan disse feilrettes her.
INNVALG
Når en åpner Neptune Launchpad for kampanje vil en se de tre applikasjonene i kampanjeløsningen; Årsplan, Aktivitetsplanlegger og Markedsplanlegger. Klikk på Aktivitetsplanlegger for å åpne Aktivitetsplanleggeren.
Figur 3: Neptune Launchpad: Kampanje
Når en åpner applikasjonen Aktivitetsplanlegger vil en komme til et innvalgs-vindu som vist under. For å skjule/vise menyen til venstre klikk på ikonet øverst i venstre hjørne. For å komme tilbake til forsiden for Neptun Launchpad: Kampanje klikk på pilen i øverste menylinje. For å logge ut klikk på navnet ditt i øverste høyre hjørne.
Figur 4: Aktivitetsplanlegger
I innvalgs-vinduet velger en hvilken aktivitet en vil jobbe med. Ved å klikke på venstre dialogboks får en opp et popup-vindu med alle temaene som er lagt inn i Årsplan. For å velge tema klikker en på det aktuelle temaet. I det øverste feltet har en mulighet til å søke opp tema. Deretter må en velge aktivitet. Når en klikker på den høyre dialogboksen får en opp et nytt popup-vindu. Her vises alle aktiviteten som er lagt opp i Årsplanen innenfor det valgte temaet. I det øverste feltet har en mulighet til å søke opp aktivitet. Når en klikker på ønsket aktivitet i popup-vindet vil den aktuelle aktiviteten åpnes, som vist under.
Figur 5: Innvalgsvindu
Figur 6: Valg av tema og aktivitet
AKTIVITETS INFORMASJON
Øverst i venstre hjørne står temaet og aktiviteten en jobber med. Når en klikker på fristen øverst i høyre hjørne vil en få opp en dialogboks med informasjon om Aktiviteten. Her vil man blant annet se frister og aktivitetsperiode. Frist Vareforsyning settes pr leverandør. Det vil si at en potensielt kan ha flere forskjellige frister for Vareforsyning, grunnet forskjellige ledetider. Førstkommende frist (tidligste frist) vises alltid øverst i høyre hjørne.
Figur 7: Aktivitetsplanlegger
Hvis en klikker på lastebilen ved siden av Frist Vareforsyning vises fristene pr leverandør i kronologisk rekkefølge. Dette er fristen for å sende forhåndordre, det vil si at en må være ferdig planlagt, ha fått prisbekreftelse og sendt forhåndordre før denne fristen. Fristen vises når en har lagt til artikler fra den aktuelle leverandøren i Aktiviteten. Det vil si at hvis det ikke ligger noen artikler i aktiviteten vil listen med vareforsyningsfrister være tom.
KATEGORI
I Aktivitetsplanleggeren har en mulighet til å velge hvilken/hvilke kategorier en ønsker å jobbe med. Klikk på menyikonet nederst i høyre hjørne i Aktivitetsplanleggeren og velg «Velg kategorier». I popup-vinduet kan en velge en eller flere kategorier. Når en har valgt kategori vil kun artikler fra den/de valgte kategorier vises. Det vil også kun være mulig å søke opp artikler fra den/de valgte kategoriene.
NB: Applikasjonen vil huske kategorivalget, det vil si at neste gang en logger inn vil en se den/de valgte kategoriene fra forrige innlogging.
Figur 8: Velg kategori
Figur 9: Popup-vindu for kategorivalg
PLANLEGGING-STEG
I planleggings-steget vil en jobbe med planlegging av en aktivitet. Dette innebærer følgende:
Definere grupper (artikler som skal markedsføres sammen/har felles rabatt)
Søke opp og legge til artikler som skal være med i aktiviteten
Legge inn innkjøpsrabatter fra leverandør
Legge inn salgsrabatter/kampanjepriser
Definere budskap/priskommunikasjon
Legge inn kvantum til fordeling og filialgruppe på aktuelle artikler
Bestemme hvilke artikler som skal brukes i markedsføring
Legge til eventuell gruppe informasjon (kommentar, plakatvalg, markedsføring)
Videre i dette kapittelet vil alle funksjoner i Planleggings-steget bli beskrevet.
LAYOUT
For å få oversikt over et stort antall artikler i en kampanje er det viktig å få sortert artiklene. Prisbekreftelse jobbes med pr leverandør, det er derfor en menylinje med leverandører på venstre side. Her vises alle leverandører som har artikler i den aktuelle aktiviteten. Det vil si at når en har søk opp og lagt til artikler vil leverandøren vises i listen på venstre side. For å få en enda bedre oversikt vil artikler med samlet rabatt behandles som en gruppe. Dette vil sikre helhetlig kommunikasjon ut og lette arbeid med massebehandling. Når en klikker på leverandøren vil en se alle grupper innenfor den valgte leverandøren.
Figur 10: Menylinje med leverandører
Hvis en har mange grupper innenfor en leverandør har en mulighet til å søke for å finne en bestemt gruppe. Det vil si hvis en har markert en leverandør kan en bruke søkefeltet, vist i figuren under, til å søke opp den aktuelle gruppen.
Figur 11: Søkefelt grupper
Når en ekspander en leverandør i leverandørlisten på venstre side vil en se alle gruppene innenfor den valgte leverandøren, som vist i figuren under. Når en klikker på en gruppe vises alle artiklene i den valgte gruppen, som vist i figuren under.
Figur 12: Grupper innenfor en leverandør
Hvis en har mange artikler innenfor en gruppe har en mulighet til å søke for å finne en bestemt artikkel. Det vil si hvis en har markert en gruppe kan en bruke søkefeltet, vist i figuren under, til å søke opp aktuelle artikler.
Figur 13: Søkefelt artikler
Grupper skal legges opp slik som de kommuniseres ut til sluttkunde, typiske eksempler er serierabatter, varegrupperabatter og tilgift. Varegrupperabatter kan gå på tvers av leverandører. For å få oversikt over en gruppe på tvers av leverandører er det mulig å velge visningen «Grupper på tvers av leverandører» øverst i leverandørlisten. Hvis en velger denne visningen vises kun grupper som går på tvers av leverandører. Klikker man på en gruppe her vises alle artikler i gruppen uavhengig av leverandør. Hvis en nå går tilbake til visningen «Leverandører» og velger en leverandør representer i en gruppe som går på tvers av leverandører, vil gruppen fortsatt være tilgjengelig, men da kun med artiklene fra den valgte leverandøren.
Figur 14: Visning "Grupper på tvers av leverandører"
Eksempel: 20% på Signature Collection
Her kan en legge opp en egendefinert gruppe for merkevaren Signatur Collection. Denne gruppen inneholde artikler fra tre forskjellige leverandører; Kristensen Kristensen AS, Martinsen AS og Radinvesta UAB. Gruppen vil da vises hvis en velger «Grupper på tvers av leverandør» visning, og under hver av de tre leverandørene hvis en velger «Leverandør» visning. Tallet ved siden av navnet på gruppen vise antall artikler i gruppen. Vi ser at hele gruppen inneholder 83 artikler. Så ser vi i «Leverandør» visning at det totalet antall artikler på 83 er fordelt mellom de tre leverandørene.
Figur 15: Eksempel grupper på tvers av leverandører
SØK/LEGG TIL
For å søke og legge til artikler klikker en på «Legg til artikler» i høyre i menylinjen nederst på siden, som vist i figuren under.
Figur 16: Velg "Søk artikler"
Når en søker opp artiklene velger en hvordan de skal legges til, altså om de skal legges til som enkeltartikler, serie elle gruppering. Det vil si at før en søker opp og legger til artikler må en ha bestemt om artikkelen skal være en del av en grupperabatt med felles kommunikasjon. Gruppering defineres altså når en legger til artikler, en kan ikke gruppere artikler etter at de er lagt til. Enkeltartikler vil ikke ha noen gruppeinformasjon. Serie og Gruppering vil ha en gruppelinje hvor en kan legge inn gruppeinformasjon.
Figur 17: Artikkelsøk, velg hvordan artiklene skal legges til
Øverst i høyre hjørne har en mulighet til å filtrere hvilke artikler som skal vises i søket. Her kan en velge kategori og sortiment. Kategori valget er det samme som vist tidligere, hvis en endrer kategori er vil det gjelde for hele aktivitetsplanleggeren. Sortiment filteret gjelder kun i søket.
Artikkel søk / Legg til artikler
I artikkelsøk kan en søke opp enkeltartikler. Her kan en søke direkte på artikkelnummer. En kan også søke på beskrivelse, varegruppe, leverandør og serie eller kombinasjoner av disse. Det vil si at en kan starte å søke med et søkekriterium i søkefeltet og deretter spesifisere ved å legge til et (eller flere) søkekriterium. Når en har spesifisert søket nok til å ha funnet den/de aktuelle artiklene, kan en markere artiklene ved å klikke på dem i listen. Valgte artikler vil da bli markert i kolonnen til venstre. En har også muligheten til å markere alle artiklene i søkeresultatet ved å klikke på «velg alle». Hvis en klikker på «fjern valgte» fjernes alle markeringer. Når en er ferdig med søket og vil legge til artiklene klikker en på «Lagre» nederst i høyre hjørnet, artiklene vil da bli lagt til i Aktiviteten.
Figur 18: Artikkel søk, marker/velg artikler
Ved siden av markeringsboksen vises en kolonne med status. Denne statusen forteller om artikkelen ligger i den aktuelle aktiviteten eller i en overlappende aktivitet. NB: Artikler som allerede ligger i den aktuelle aktiviteten kan ikke legges til!
à Artikkelen ligger allerede i den aktuelle aktiviteten (kan ikke legges til på nytt)
à Artikkelen ligger i en overlappende aktivitet (kan legges til)
à Artikkelen ligger IKKE i den aktuelle aktiviteten eller overlappende aktivitet (kan legges til)
Når en har valgt artikler og lagt dem til vil de vises som enkeltartikler under den aktuelle leverandøren, som vist i bilde under.
Serie søk / Legg til serie
I seriesøk søker en opp hele serier, det vil si at når du søker akkumuleres alle artikler i en serie opp på en linje. Her kan en søke på serie eller leverandør eller en kombinasjon av disse. Når en har funnet den /de aktuelle seriene kan en markere seriene ved å klikke på dem i listen. Valgte serier vil da bli markert i kolonnen til venstre. En har også muligheten til å markere alle seriene i søkeresultatet ved å klikke på «velg alle». Hvis en klikker på «fjern valgte» fjernes alle markeringer. Når en er ferdig med søket og vil legge til seriene klikker en på «Lagre» nederst i høyre hjørne, seriene vil da bli lagt til i Aktiviteten.
Figur 19: Serie søk
Statusen som forteller om en artikkel ligger i den aktuelle aktiviteten eller i en overlappende aktivitet vises til høyre i vinduet. Her summeres antall artikler pr status opp. NB: Artikler som allerede ligger i den aktuelle aktiviteten kan ikke legges til!
à Artikkelen ligger allerede i den aktuelle aktiviteten (kan IKKE legges til på nytt)
à Artikkelen ligger i en overlappende aktivitet (kan legges til)
à Artikkelen ligger ikke i den aktuelle aktiviteten eller overlappende aktivitet (kan legges til)
Hvis en klikker på aggregert antall artikler pr status får en opp hvilke artikler den aktuelle statusen gjelder.
Figur 20: Visning av artikler i aggregert antall pr status.
Når en har lagt til en serie vil artiklene legger seg i serien under den aktuelle leverandøren, som vist i bilde nedenfor. For serier vil det ligge en gruppelinje, hvor en kan legge inn gruppeinformasjon. Denne gruppeinformasjonen vil gjelde for alle artiklene i gruppen. De forskjellige feltene i gruppelinjen vil bli beskrevet senere.
Det vil genereres en gruppetekst som vil bli brukt i all markedsføring. Gruppeteksten bygges opp av tre felter i gruppelinjen:
Grupperabatt (rabatt salg sør) / Gruppeavslag (avslag salg sør):
Her kan en kun legge inn en av de to, enten rabatt i % eller avslag i kr. Det feltet som er fylt ut brukes i generering av gruppetekst.
Gruppenavn:
For serier genereres gruppenavnet automatisk til «serie xxxx».
Kommentar:
Her legger en til unntak, gjelder kun, gjelder ikke osv. Kommentaren vil vises i parentes etter gruppenavnet.
Gruppetekst: 20% på serie STAY (gjelder ikke hud)
Gruppering søk / Legg til gruppering
I grupperingssøk definerer en navnet på gruppen selv. Når en skal legge til artikler her må en først definere gruppenavnet i feltet for gruppenavn, vist i figuren under. Deretter må en klikke på «opprett gruppe» til høyre for gruppenavnfeltet. En vil da få opp et popup-vindu hvor en må klikke lagre. I listen under gruppenavnfeltet vises alle grupper som allerede er lagt til i aktiviteten. Hvis en vil legge til flere artikler i en eksisterende gruppe velger en den aktuelle gruppen ved å klikke på den i listen, og klikke «neste» nederst i høyre hjørnet.
Figur 21: Definer gruppenavn
Når en har opprettet gruppe eller valgt en eksisterende gruppe vil en kunne søke opp artikler. Gruppenavnet for valgt gruppe vises øverst på siden, og antall artikler i gruppen vises på venstre side. Når en skal søke opp artikler kan en velge mellom to alternativer; artikkel eller varegruppe, til høyre for søkefeltet.
Figur 22: Gruppering søk
Hvis en skal søke opp enkeltartikler velger en «Artikkel» visning ved siden av søkefeltet. Her kan en søke direkte på artikkelnummer. En kan også søke på beskrivelse, varegruppe, leverandør, serie eller kombinasjoner av disse. Det vil si at en kan starte å søke med et søkekriterium i søkefeltet og deretter spesifisere ved å legge til et (eller flere) søkekriterium. Når en har spesifisert søket nok til å ha funnet den/de aktuelle artiklene kan en markere artiklene ved å klikke på dem i listen. Valgte artikler vil da bli markert i kolonnen til venstre. Klikk på «Legg til» nederst i høyre hjørnet, for å legge til artiklene i gruppen. Alternativt kan en bruke drag and drop funksjonen og dra de aktuelle artiklene opp til det mørke området over søkefeltet, artiklene vil da bli lagt til i gruppen. Antall artikler i gruppen vil oppdateres fortløpende. Etter at artiklene er lagt til i gruppen kan en foreta et nytt søk for å legge til flere artikler.
Figur 23: Gruppering; Artikkelsøk
Figur 24: Drag and drop
Hvis en skal legge til en varegrupperabatt kan en velge «Varegruppe» visning ved siden av søkefeltet. I varegruppesøk søker en opp hele varegrupper, det vil si at når du søker akkumuleres alle artikler i en varegruppe opp på en linje pr leverandør. Her kan en søke på varegruppe eller leverandør eller en kombinasjon av disse. Når en har funnet den /de aktuelle varegruppene kan en markere varegruppen ved å klikke på dem i listen. Valgte varegrupper vil da bli markert i kolonnen til venstre. Klikk på «Legg til» nederst i høyre hjørnet, for å legge til varegruppene i gruppen. Alternativt kan en bruke drag and drop funksjonen og dra de aktuelle varegruppene opp til det mørke området over søkefeltet, varegruppene vil da bli lagt til i gruppen. Antall artikler i gruppen vil oppdateres fortløpende. Etter at varegruppene er lagt til i gruppen kan en foreta et nytt søk for å legge til flere artikler.
Figur 25: Gruppering; Varegruppesøk
Figur 26: Drag and drop
Statusen som forteller om en artikkel ligger i den aktuelle aktiviteten eller i en overlappende aktivitet vises til høyre i vinduet. Her summeres antall artikler pr status opp. NB: Artikler som allerede ligger i den aktuelle aktiviteten kan ikke legges til!
à Artikkelen ligger allerede i den aktuelle aktiviteten (kan IKKE legges til på nytt)
à Artikkelen ligger i en overlappende aktivitet (kan legges til)
à Artikkelen ligger IKKE i den aktuelle aktiviteten eller overlappende aktivitet (kan legges til)
Hvis en klikker på aggregert antall artikler pr status får en opp hvilke artikler den aktuelle statusen gjelder.
Figur 27: Visning av artikler i aggregert antall pr status.
Når en har lagt til alle artiklene/varegruppene en ønsker i gruppen kan en klikke på «Neste», nederst i høyre hjørnet (ingen artikler/varegrupper kan være markert, da vil «neste» knappen erstattes av «Legg til»). Etter at en har trykket på neste vil en få opp en oversikt over alle artikler i gruppen. Her kan artikler fjernes fra gruppen ved å trykke på krysset i høyre kolonne. En kan deretter trykke på «Lagre», gruppen vil da bli lagt til i Aktiviteten.
Figur 28: Legg til gruppe
Figur 29: Oversikt over alle artikler i gruppen
Når en har lagt til gruppen vil artiklene legger seg i gruppen under den/de aktuelle leverandørene, som vist i bilde nedenfor. For grupper vil det ligge en gruppelinje, hvor en kan legge inn gruppeinformasjon. Denne gruppeinformasjonen vil gjelde for alle artiklene i gruppen. De forskjellige feltene i gruppelinjen vil bli beskrevet senere.
Det vil genereres en gruppetekst som vil bli brukt i all markedsføring. Gruppeteksten bygges opp av tre felter i gruppelinjen:
Grupperabatt (rabatt salg sør) / Gruppeavslag (avslag salg sør):
Her kan en kun legge inn en av de to, enten rabatt i % eller avslag i kr. Det feltet som er fylt ut brukes i generering av gruppetekst.
Gruppenavn:
Her velger en gruppenavn selv. Det er lurt at gruppenavnet starter med liten bokstav for å passe inn i gruppeteksten som genereres.
Kommentar:
Her legger en til unntak, gjelder kun, gjelder ikke osv. Kommentaren vil vises i parentes etter gruppenavnet.
PRISING
Gruppe
Når en velger visningen «Leverandører» og klikker på en leverandør vises alle grupper som inneholder artikler fra denne leverandøren. Her vises også grupper som går på tvers av leverandører, men kun med artikler fra den aktuelle leverandøren. Her kan en legge inn:
Innkjøpsrabatt på gruppenivå.
Salgsrabatt på gruppenivå, hvis gruppen kun inneholde artikler fra den aktuelle leverandøren
Når en velger visning «Grupper på tvers av leverandører» vises grupper som går på tvers av leverandører. He vises da ele gruppen uavhengig av leverandør.
Her kan en legge inn salgsrabatt på gruppenivå for grupper på tvers av leverandører.
OBS: Hvis en legger til /oppdaterer rabatt på gruppe vil priser som allerede er lagt inn på artikkelnivå overstyres (mer om prising av enkeltartikler i neste kapittel).
Figur 30: Prising Gruppe
Artikkel
En har også muligheten til å legge inn priser på artikkelnivå. Når en klikker på en gruppe i menyen på vestre side, både i «Leverandør» visning og i «Grupper på tvers av leverandør» visning, vises artiklene i gruppen (OBS: I «Leverandør visning» for grupper på tvers av leverandører vises kun artikler fra den aktuelle leverandøren).
Figur 31: Prising Artikkel
Her kan en legge inn priser pr artikkel i inputfeltene. En kan legge inn Kampanje innkjøpspris (Kamp inn) og Kampanje salgspris (Kamp salg sør) direkte. Eller en kan legge inn innkjøpsrabatt (Rabatt inn), salgsrabatt (Rabatt salg sør) og salgsavslag (Avslag salg sør). Priser som oppdateres på artikkel vil overstyre priser lagt inn på gruppenivå, slik at en kan jobbe med strategisk prising på artikler som skal markedsføres. Feltene for innkjøpspriser er gule. Feltene for salgspriser er blå.
Her kan en leke seg frem ved for eksempel å legge inn en salgsrabatt og se hvordan det slår ut på kampanje salgspris og salgsavslag, for så å oppdatere avslag for å få et rundt spar kr beløp. Det vil si at det siste feltet en har lagt inn oppdaterer de andre feltene.
Nordpriser
Til nå har vi kun vist sør priser. For artikler med høye frakt kostander vil nord prisen avvike fra sør prisen. For artikler med avvikende nordpris vil det vises et utropstegn ikon ved siden av sørprisen. For å vise nord priser klikk på menyikonet øverst til høyre på siden og velg «Velg kolonner». Her kan en huke av nordpris kolonnene slik at de vises. Nordpriser skjules på samme måte, ved å klikke på menyikonet i venstre hjørnet i menylinjen nederst på siden og velge «Velg og sorter kolonner» og fjerne avhukingen slik at de skjules.
Her kan en også velge å skjule/vise alle kolonner, og bestemme rekkefølgen på kolonnene. Det ligger også inne hurtigvalg for kolonnevisning:
- Vis kun innkjøpskolonner à viser alle kolonner forbundet innkjøp
- Vis kun salgskolonner à viser alle kolonner forbundet med salg og markedsføring
- Vis alle kolonner à viser alle tilgjengelige kolonner
Figur 32: Valg for visning av Nord priser
Når en legger inn gruppe priser vil disse automatisk oppdatere alle priser i gruppen, både sør og nord.
For artikler med lik sør og nord pris, vil en ikke kunne editere nord priser på artikkelnivå. Disse feltene er låst og vil oppdateres automatisk når en legger inn sør priser på artikkel.
For artikler med ulik sør og nord pris, vil nord pris være editerbar på aktuelle artikler. Nord pris oppdateres ikke automatisk når en legger inn sør priser på enkeltartikler.
Figur 33: Visning Nord priser
Dekningsgrad
Det ligger en egen kolonne for dekningsgrad. Denne er ikke editerbar, men justeres fortløpende når priser justeres. Dekningsgraden vises pr artikkel, den vil også akkumuleres opp på gruppe nivå. Under «Grupper på tvers av leverandører» vises gjennomsnittlig dekningsgrad for alle artikler i gruppen, mens i «Leverandør» visningen, vises gjennomsnittlig dekningsgrad for artikler fra den aktuelle leverandøren.
Hvis dekningsgraden er lavere enn 20% vil den bli rød.
Hvis dekningsgraden er mellom 20% og 40% vil den bli oransje.
Hvis dekningsgraden er høyere enn 40% vil den bli grønn.
Figur 34: Dekningsgrad
ANDRE INPUTFELTER
Gruppe tekst
Kun artikler som er inkludert i en felles rabatt skal grupperes sammen. Gruppenavnet skal gjenspeile artiklene i gruppen, men det kan i noen tilfeller være nødvendig å videre definere hva gruppen inneholder / hva rabatten inkludere. En kan da legge inn informasjon som sier noe om unntakene for gruppen. Viser til tidligere nevnte eksempler på grupper og typiske unntak:
Navn: serie STAY, Rabatt: 20%, Unntak: gjelder kun stoffgruppe skinn
à 20% serie STAY (gjelder kun stoffgruppe skinn)
(Artiklene som har denne stoffgruppen skal da ikke ligge i gruppen. Unntaket brukes kun for å definere gruppeinformasjonen tydeligere, slik at det ikke misforstås i kommunikasjon til butikk og til kunde)
Navn: alle sofabord, Rabatt: 30%, Unntak: Gjelder ikke serien Signatur Collection
à 30% på alle sofabord (gjelder ikke serien Signatur Collection)
(Artiklene fra Signature Collection skal da ikke ligge i gruppen. Unntaket brukes kun for å definere gruppeinformasjonen tydeligere, slik at det ikke misforstås i kommunikasjon til butikk og til kunde)
Navn: Få 50% på gavl ved kjøp av seng, Unntak: gjelder kun i varehus
à Få 50% på gavl ved kjøp av seng (gjelder kun i varehus)
For å legge til denne informasjonen klikk på ikonet til venstre for gruppenavnet, som vist i figuren under. En vil da få en popup hvor en kan legge inn kommentar. Her skriver man typisk Gjelder kun... eller Gjelder ikke…
Her kan en også endre navn på gruppe. En har også muligheten til å huke av hvis gruppeinformasjonen som ligger på gruppe linjen ikke skal markedsføres. De vil si hvis en ikke kan kommunisere en førpris.
Plakatvalg
I popupen med gruppeinformasjon kan en også bestemme hvordan plakatene i butikk skal se ut. De vil si en kan velge mellom enkeltartikkel, gruppe og flerprodukt. Plakatvalget vil gjelde for alle artiklene i gruppen.
Figur 35: Gruppe |
Figur 36: Flerprodukt |
Figur 37: Enkeltartikkel |
Enkeltartikkel tilsvarer plakatene som lages i dag. Dette er default verdien som settes, så denne trenger ikke editeres hvis en ikke vil endre til et av de de andre valgene.
Flerprodukt vil vise flere produkter pr plakat, dette er et typisk valg for produkter som finnes i flere størrelser/farger.
Gruppe vil kun vise den generelle rabatt og ikke pris pr artikkel. Dette er et typisk valg for små produkter som er plassert sammen i butikk, hvor det kan se rotete ut med en plakat pr artikkel.
Budskap
Budskap er overordnet kommunikasjon ut til sluttkunde, både på nett, DM og annen markedsføring. De forskjellige budskapene er: Kampanje, Salg, Partikjøp, Nyhet, Ukeskupp, Helgekupp, Dagskupp.
Budskap legges inn på gruppenivå, i kolonnen for priskommunikasjon. Når en klikker på inputfeltet vil en dropdown-liste med alternativer for budskap vises. Det er ikke mulig å legge til nye typer budskap her, dette vedlikeholdes i styringstabell i SAP. For å velge budskap klikk på ønsket buskap i dropdown-listen. Budskapet vil vises i feltet, og vil gjelde for alle artikler i gruppen. For enkeltartikler som ikke har noen felles kommunikasjon legges budskap på artikkel.
Figur 38: Budskap
Priskommunikasjon
Priskommunikasjon settes pr artikkel. For artikler i grupper begrenses valg av priskommunikasjon etter hvilket budskap som er valgt. De forskjellige priskommunikasjonsalternativene pr budskap er:
Kampanje à Spar kr, Spar %, Rød pris, Ordinærpris
Salg à Spar kr, Spar %, Rød pris, Ordinærpris
Partikjøp à Spar kr, Spar %, Rød pris, Ordinærpris
Ukeskupp à Spar kr, Spar %, Ordinærpris
Helgekupp à Spar kr, Spar %, Ordinærpris
Dagskupp à Spar kr, Spar %, Ordinærpris
Nyhet à Intropris, Ordinærpris
Figur 39: Priskommunikasjon
Markedsføring
Markedsføring settes pr artikkel. Her legger en inn markedskanal dersom en artikkel er aktuell for markedsføring, f.eks. DM eller TV. Dette feltet er inngangen til Markedsplanlegger applikasjonen, det vil si at artikler som er tagget med markedskanal vil bli tilgjengelig i Markedsplanleggeren for videre planlegging av markedsføring (mer detaljer rundt dette i brukermanual for Markedsplanlegger).
Når en klikker i inputfeltet for markedsføring på artikkelnivå vil en få opp en dropdown liste med alternativer. Det er ikke mulig å legge til nye markedskanaler her, dette vedlikeholdes i styringstabell i SAP. En kan huke av de forskjellige markedskanalene ved å klikke på markedskanalen i lista. Her kan en velge en eller flere markedskanaler. De valgte markedskanalene vises da i inputfeltet.
Figur 40: Markedsføring
Kvantum til fordeling
Kvantum til fordeling brukes dersom man har avtalt et gitt kvantum med leverandør, som skal fordeles ut til butikk. Hvis dette feltet er fylt ut indikerer det at det skal legges manuell forhåndordre på artikkelen. Når en godkjenner artikkelen i Planleggingssteget vil den flyttes til neste steg i prosessen; Vareforsyning.
Alle artikler uten input i kvantum til fordelingsfeltet vil, når en godkjenner artiklene i Planleggingssteget, hopper over Vareforsynings-steget og flyttes direkte til Valideringssteget. Det vil automatisk genereres null-kvantums forhåndsordre på alle artikler som hopper over Vareforsyningssteget (mer om dette i Vareforsynings kapittelet).
NB! Filialgruppe må legges inn i Planleggings-steget. Filialgruppe defaultes pr leverandør, men en har muligheten til å endre.
Figur 41: Kvantum til fordeling
Filialgruppe
Det er en egen kolonne for filialgruppe. Denne styrer hvilke filialer forhåndordren sendes til. Denne defaultes, men kan overstyres. Hvis denne iverstyres vil det kun gjelde for manuelt fordelt forhåndsordre, nullkvantums forhåndsordre vil alltid sendes til filialgruppen som defaultes.
ARTIKKELDETALJER
Bildet/Artikkelinformasjon
Når en markerer en artikkel og klikker på «Artikkeldetaljer» i menylinjen nederst på siden, vil en få opp et popup-vindu, som vist under. Når en velger «Detaljer» vil en se ekstra informasjon om artikkelen, og stort bildet.
Figur 42: Bildet/Ekstra artikkel informasjon
Figur 43: Popup Bildet/Ekstra artikkel info
Prishistorikk
Når en markerer en artikkel og klikker på «Artikkeldetaljer» i menylinjen nederst på siden, vil en få opp et popup-vindu, som vist under. Når en velger «Prishistorikk» vil en se prishistorikk for artikkelen. Her vises pris pr dag for en måned av gangen. Hvis en klikker på periode kan en velge hvilken måned en vil se. Her vises ordinærpris sør og nord og kampanjepris sør og nord. Her hentes historiske priser og planlagte priser for fremtidige kampanjer.
Figur 44: Popup Prishistorikk
VALIDERING
Det er en egen kolonne for status. Det utføres flere valideringsjekker pr artikkel og total status for alle valideringsjekker vises på artikkelnivå. Det vil si at hvis en eller flere valideringsjekker ikke er godkjent blir status på artikkel rød. Ved å klikke på ikonet for valideringsjekk på artikkelnivå vises status for alle valideringsjekker, som vist i bildet under. De forskjellige valideringsjekkene beskrives i neste kapittel.
Det ligger også et valideringsikon på gruppe nivå, her akkumuleres valideringen på alle artiklene i gruppa opp, slik at om en artikkel har status rød, vil status på gruppenivå også bli rød.
Artikler med rød status er ikke mulig å godkjenne til neste steg!
Figur 45: Validering
Sortimentkode
Valideringsjekken Sortimentkode sjekker status på sortiment kode. Vis sortimentkoden er UT vil valideringsjekken bli gul. Alle andre sortimentkoder gir grønn valideringsjekk.
Beskrivelse |
Ikon status |
Sortimentkode = UT |
Gul |
Alle andre sortimentkoder |
Grønn |
Kampanjepris
Valideringsjekken Kampanjepris sjekker om en har gyldig kampanjepris. Hvis kampanjepris er større en ordinærpris blir status rød. Hvis kampanjepris er lik eller mindre enn ordinærpris blir status grønn. Hvis det ikke ligger inne noen kampanjepris må priskommunikasjon være «Ordinærpris» for å få grønn valideringsjekk.
Beskrivelse |
Ikon status |
Kampanjepris > ordinærpris |
Rød |
Kampanjepris < ordinærpris |
Grønn |
Kampanjepris = 0 og priskommunikasjon ≠ ordinærpris |
Rød |
Kampanjepris = 0 og priskommunikajson = ordinærpris |
Grønn |
Overlappende aktivitet
Som nevnt tidligere kan en ha artikler i overlappende aktiviteter, så lenge aktivitetene har forskjellige prioritet.
Det er to nivåer;
Prioritet 1: Ukeskupp, Helgekupp, Dagskupp
Prioritet 2: Hovedaktivitet
Det vil si at en kan ha en artikkel i en Hovedaktivitet og i et Ukeskupp som overlapper, men ikke i et Ukeskupp og et Helgekupp som overlapper. Hvis en artikkel ligger i overlappende perioder vil alltid prisen i aktivitet med prioritet 1 overstyre.
Valideringsjekken Overlappende aktiviteter sjekker om artikkelen ligger i en annen aktivitet med overlappende periode. Statusen for denne valideringsjekken blir rød dersom salgsprisen i aktivitet med prioritet 1 er høyere enn salgsprisen i aktivitet med prioritet 2. Statusen blir grønn dersom salgsprisen i aktivitet med prioritet 1 er lavere enn salgsprisen i aktivitet med prioritet 2. Hvis en artikkel ligger i overlappende aktivitet med samme prioritering vil en også få rød valideringsjekk.
Beskrivelse |
Ikon status |
Kampanje pris i aktivitet med prioritet 1 > Kampanjepris i aktivitet med prioritet 2 |
Rød |
Kampanje pris i aktivitet med prioritet 1 < Kampanjepris i aktivitet med prioritet 2 |
Grønn |
Kampanjepris = 0 (i en av aktivitetene) |
Grønn |
Ingen overlapp |
Grønn |
Hvis en artikkel ligger i flere Aktiviteter i det aktuelle Temaet vil teksten under valideringsjekkene: Artikkel er med i andre aktiviteter i Tema vises. Her vil en se alle aktivitetene artikkelen er med i. Aktiviteter som overlapper vil vises med en varseltrekant i kolonnen Overlapp, som vist i bildet under.
Prishistorikk
Valideringsjekken Prishistorikk sjekker om en artikkel har hatt samme ordinærpris i 6 uker før kampanje start. Status blir gul dersom en skal markedsføre førpris og artikkelen har hatt en kampanjepris heller avvikende ordinærpris i løpet av de siste 6 ukene. Status blir grønn dersom artikkelen har hatt samme pris i 6 uker sammenhengende før kampanjestart.
Beskrivelse |
Ikon status |
Priskommunikasjon = Spar % eller Spar kr+ Avvikende prishistorikk Kampanjepris |
Gul |
Priskommunikasjon = Spar % eller Spar kr + Avvikende prishistorikk Ordinærpris |
Gul |
Alle andre priskommunikasjoner + Avvikende prishistorikk |
Grønn |
Samme salgspris i 6 uker sammenhengende før kampanjestart |
Grønn |
Hvis valideringsjekken blir gul kan en markere den aktuelle artikkelen og klikke på «Artikkeldetaljer» og velge prishistorikk for å se eksakte priser på artikkelen i det aktuelle tidsrommet.
Landsdekkende markedsføring
Valideringsjekken Landsdekkende markedsføring sjekker om en artikkel har avvikende sør og nord pris. For landsdekkende markedsføring skal kampanjepris for sør og nord være lik. Status bli rød dersom en artikkel med avvikende kampanjepris for sør og nord er lagt til i en landsdekkende markedsføringskanal (TV). Status blir grønn dersom en ikke har lagt til landsdekkende markedsføring. Status blir også grønn dersom en har lagt til landsdekkende markedsføring og sør/nord pris er lik.
Beskrivelse |
Ikon status |
Markedsføring = TV og Kampanjepris SØR ≠ Kampanjepris NORD |
Rød |
Markedsføring = TV og Kampanjepris SØR = Kampanjepris NORD |
Grønn |
Ingen landsdekkende markedføring (TV) |
Grønn |
Endring i ordinær innkjøpspris
Valideringsjekken Endring i ordinær innkjøpspris sjekker om det er noen endringer i ordinær salgspris. Status blir rød dersom ordinær innkjøpspris er endret etter at en har lagt inn kampanjepris. Her må en vurdere om en skal endre kampanjeinnkjøpsprisen eller innkjøpsrabatten. Status blir grønn når en har justert rabatt eller kampanjepris.
Beskrivelse |
Ikon status |
Endring i ordinær innkjøpspris |
Rød |
Ingen endring i ordinær innkjøpspris |
Grønn |
Endring i ordinær salgspris
Valideringsjekken Endring i ordinær salgspris sjekker om det er noen endringer i ordinær salgspris. Status blir rød dersom ordinær salgspris er endret etter at en har lagt inn kampanjepris. Her må en vurdere om en skal endre kampanjeslagspris, salgsavslag eller slagsrabatt. Status blir grønn når en har justert rabatt, avslag eller kampanjepris.
Beskrivelse |
Ikon status |
Endring i ordinær innkjøpspris |
Rød |
Ingen endring i ordinær innkjøpspris |
Grønn |
Sperret for innkjøp
Valideringsjekken Sperret for innkjøp sjekke rom artikkelen er mulig å kjøpe inn. Status vil være grønn dersom artikkelen ikke er sperret for innkjøp. Hvis en artikkel er sperret for innkjøp vil status bli gul. Dersom en legger inn kvantum til fordeling vil status bli rød.
Beskrivelse |
Ikon status |
Artikkel sperret for innkjøp |
Gul |
Artikkel sperret for innkjøp og kvantum til fordeling > 0 |
Rød |
Artikkel åpen for innkjøp |
Grønn |
Priskommunikasjon/Budskap
Valideringssjekken Priskommunikasjon/Budskap sjekker om priskommunikasjon og budskap er lagt inn. Status blir rød dersom budskap eller priskommunikasjon ikke er fylt ut. Status blir grønn dersom begge felten er fylt inn.
Beskrivelse |
Ikon status |
Budskap eller priskommunikasjon mangler |
Rød |
Budskap og priskommunikasjon er fylt ut |
Grønn |
INNKJØPSSETT / SALGSSETT
Ved siden av valideringsjekken er det en kolonne som viser et gult ikon dersom artiklene er et salgssett eller komponenter i salgssett, og et lilla ikon dersom artikkelen er et innkjøpssett eller komponenter i innkjøpssett.
Salgssett: Her vil alle komponentene i salgssettet vises |
|
Komponent i salgssett: Her vil alle salgssettene komponenten er med i vises |
|
|
|
|
Figur 46: Eksempel for visning av innkjøpssett og komponenter i innkjøpssett ikon
Figur 47: Eksempel for visning av innkjøpssett
VAREFORSYNING-STEG
FØR OPPRETTING AV FORHÅNDSORDRE
For å sikre at varer blir bestilt og levert i rett tid til kampanjeperioden, vedlikeholdes bestillingsfrister sentralt i systemet per leverandør. Her vedlikeholdes følgende frister;
Kunngjøringsdato. Dette er tidsfristen for å godkjenne alle artikler fra planleggings-steget og ha opprettet manuell fordeling til filial/ DC. Manuell fordeling opprettes i vareforsynings-steget. Når fristen har passert, opprettes forhåndsordre automatisk. Kunngjøringsdato betegnes videre som «frist vareforsyning».
Tilbakemelding. Dette er tilbakemeldingsfrist for butikk. Når fristen er passert, oppdateres forhåndsordrene med justert antall fra butikk og innkjøpsordre genereres.
Leveringsuke 1 til 4. Det er mulig å benytte seg av opptil fire ulike leveringsuker per fordeling. Hvor mange leveringsuker og hvordan disse fordeles utover kampanjeperioden settes opp per leverandør.
Alle sentrale tidsfrister vedlikeholdes per tema, og oppgis i antall dager før/etter temastart.
Fristen for å ferdigstille artikler i planleggingssteget, og opprette manuelle forhåndsordre under vareforsyning vises per leverandør øverst i venstre hjørne. I oversikten under varebil-ikonet vises vareforsyningsfristen for alle leverandørene som er inkludert i kampanjen (i henhold til filtervalg på kategori). Den førstkommende fristen for aktuelle leverandører vises som «Første frist vareforsyning».
Figur 48: Frist Vareforsyning
Figur 49: Frist vareforsyning per leverandør vises også i artikkeldetaljer
Det er to ulike prosesser for å opprette forhåndsordre for artikler i en kampanje; manuell fordeling av et gitt kvantum eller automatisk generering av nullkvantumsordre.
Manuell fordeling brukes dersom man har avtalt et gitt kvantum som skal fordeles fra leverandør, eller dersom man sentralt ønsker å sikre eller foreslå en gitt fordeling til filial/ DC. Manuell fordeling innebærer at filial/ DC mottar forhåndsordre med et foreslått kvantum til kampanjepris som kan justeres innen tilbakemeldingsfristen.
Nullkvantumsordre innebærer at filial/ DC mottar en forhåndsordre med kvantum lik 0 i de ulike leveringsukene. Dette gir filialene mulighet til å bestille valgfrie varer til kampanjepris i forkant av kampanjeperioden.
For å opprette en manuell fordeling må man legge inn et positivt kvantum til fordeling i kolonnen for «Fordeling» under planleggingssteget. Aktuelle artikler med positivt kvantum til fordeling vil automatisk flyttes til fanen for Vareforsyning når artiklene godkjennes fra planleggings-steget.
Figur 50: Kvantum til fordeling og filialgruppe fylles ut i Planleggings-steget
Filialgruppe angir hvilke filialer som mottar fordelingen, og hvilke fordelingsnøkler som brukes ved prosentvis fordeling. Dette forklares videre i neste avsnitt. Foreslått filialgruppe hentes fra oppsett på leverandør, men kan overstyres med annen filialgruppe.
Når artiklene godkjennes fra planleggingssteget, vil artiklene som er vedlikeholdt med positivt antall til fordeling flyttes til «Vareforsyning», mens resten av artiklene går direkte til «Validering» og blir aktuelle for automatisk generering av nullkvantumsordre. Generering av nullkvantumsordre forklares i senere avsnitt. Dersom fristen for vareforsyning er utgått, flyttes aktuelle artikler direkte til validering. På dette tidspunktet er det ikke mulig å opprette manuell fordeling under vareforsyning, og det genereres heller ikke automatiske nullkvantumsordre.
OPPRETTE MANUELL FORHÅNDORDRE
Når artikler flyttes til steget for vareforsyning, må det teknisk sett kjøre en bakgrunnsjobb for å generere manus-tabeller som er en forutsetning for videre planlegging og gjennomføring av forhåndsordre. Bakgrunnsjobben settes opp til å gå hvert kvarter. Det gule varsels-ikonet i kolonnen for Fordeling indikerer at bakgrunnsjobben ikke har opprettet manus-tabellene enda, og man må da vente noen minutter før man kan opprette manuell fordeling.
Figur 51: Varselsikon for viser at manus-tabell ikke er opprettet enda
Når bakgrunnsprogrammet er prosessert vises fordelingsikonet som en blå prosentknapp. Da kan man starte manuell fordeling.
Leverandørene vises på venstre side, med sum antall artikler som manuelt skal fordeles. Frist vareforsyning vises i rødt dersom fristen er utgått, gult dersom fristen er på dagens dato og grønt ved en fremtidig frist.
Figur 52: Frist for oppretting av manauell fordeling
Ved å klikke på en leverandør, vises artikkel-vindu med hver artikkel som inkluderes i forhåndsordren mot valgt leverandør. Her vises informasjon om aggregert beholdning for alle filialer i filialgruppen, sortimentkode, valuta, ordinær innkjøpspris, kampanje innkjøpspris, innkjøpsrabatt og planlagt kvantum til fordeling fra planleggingssteget. Artikkeldetaljer og prishistorikk vises i link fra artikkelnummer. Artikkelstatus, informasjon om overlappende kampanjer og salgssett/ komponentdetaljer vises ved å klikke på ikonet for status ().
Fordel kvantum
Kvantum til fordeling legges inn i hver av de aktuelle leveringsukene. Hvor mange leveringsuker som er mulig å benytte er vedlikehold sentralt per leverandør. Leveringsdato vises ved å holde musen over inputfeltene for hver av leveringsukene. Dersom en eller flere av leveringsukene ikke er vedlikehold for en leverandør, vises «Ingen levering uke X» over aktuell leveringsuke, og inputfeltene er da sperret for manuell fordeling. Summen viser aggregert kvantum til fordeling totalt for alle leveringsuker. I kolonnen for begrensning kan man velge om fordeling er låst for editering, eller kun kan endres opp eller ned. Den blå prosent-knappen til venstre for artikkelnummer angir om kvantum fordeles via prosentvis fordeling i henhold til fordelingsnøkkel, eller ved jevn fordeling til alle filialer.
Ved å markere en artikkellinje (enten klikk på linjen eller huk av i check-boks) vises fordeling per filial. Markert artikkel utheves i en blå farge, og artikkelnummer og beskrivelse vises i øverste del av butikk-vindu.
Figur 53: Kolonner for fordeling av kvantum pr filial
Figur 54: TIPS Hvert av vinduene (leverandørliste, artikkelvindu og butikkvindu) kan justeres etter behov ved å dra i skilleveggene
I vinduet for filialer vises filialnummer, navn, beholdning, forpakningsstørrelse / avrunding, fordelingsnøkkel, forsyningskilde, bestillingspunkt, maksbeholdning og målbeholdning.
Avrundingslogikk
Kvantum i hver av leveringsukene for filial utregnes ved prosentvis- eller jevn fordeling ved bruk av blå-prosentknapp, og kalkuleres fra antall stykk til fordeling i hver av leveringsukene på artikkellinje. Vi runder av i to omganger; Først rundes det av til hele stykk. Deretter rundes det opp/eller ned til nærmeste forpakningsstørrelse. Et unntak til denne regelen er at kvantum større eller lik 1 alltid rundes opp til første forpakningsstørrelse, mens avrundet kvantum til 0 stk, beholdes som 0.
Godkjenn vareforsyning
Etter at fordelingen er utført, skal artiklene godkjennes til neste steg. Marker en eller flere artikler og trykk på knappen for «Godkjenn vareforsyning» nederst til høyre på meny-linjen. Aktiviteten som forhåndsordren opprettes i, benyttes som betegnelse på forhåndsordren. Når artikkel er godkjent fra vareforsynings, vil artikkel vises under validering. På fristen for vareforsyning genereres fordelingstabell automatisk. Fordelingstabellnummer vil da vises i kolonnen for «Fordelingstabell».
NB: Dersom artiklene blir liggende igjen i vareforsyningssteget, vil de bli generert på forhåndsordre når frist vareforsyning er nådd. Dersom artiklene ikke skal genereres på forhåndsordre må man tilbakestille status og fjerne kvantum til fordeling.
Figur 55: Godkjenn artikler
Tilbakestill status
Dersom artiklene ikke skal manuelt fordeles, eller dersom man har lagt inn feil innkjøpspris eller ønsker å bytte filialgruppe, må artiklene tilbakestilles til planleggingssteget og editeres der. Marker aktuell artikkel og trykk på knappen «Tilbakestill status» nederst på meny-linjen. Manustabellene vil da slettes. Dersom man godkjenner artikkel på nytt med kvantum til fordeling, vil artikkel på nytt dukke opp under steget for vareforsyning, og nye manustabeller opprettes av bakgrunnsprogram.
GENERERING AV NULLKVANTUMSORDRE
Som tidligere nevnt blir nullkvantumsordre opprettet for å gjøre det enklere for butikker å bestille varer i forkant av kampanjen til kampanjepris. Det opprettes da forhåndsordre med null i kvantum mot aktuelle leveringsuker, slik at butikker selv kan bestille ønsket kvantum for å sikre tilgjengelighet i kampanjeperioden. Nullkvantumsordre genereres automatisk for artikler som er inkludert i en kampanje og godkjent videre fra planleggings-steget. Kunngjøringsdato, tilbakemeldingsfrist, tidspunkt for levering og filialgruppe hentes fra leverandørtabellen, og kan vedlikeholdes per tema. Det opprettes kun en nullkvantumsordre per leverandør innenfor et tema. Dersom en artikkel er inkludert i flere aktiviteter innenfor et tema, blir den laveste innkjøpsprisen benyttet i nullkvantumsordren. Temaet som forhåndsordren opprettes i, benyttes som betegnelse på forhåndsordren. Automatisk oppretting av nullkvantumsordre styres av følgende krav;
Artikkel er vedlikeholdt med 0 stk i kvantum til fordeling under planleggings-steget.
Artikkel er ikke sperret for innkjøp (som salgssett, del av innkjøpssett eller artikler som er satt utilgjengelig hos leverandør).
Sortimentskode er relevant for nullkvantumsordre.
Leverandør må være markert som relevant for nullkvantumsordre. Dette vedlikeholdes med et flagg i leverandørtabellen, og kan styres per tema.
Fristen for vareforsyning er ikke passert.
Videre vil artikler som er opprettet i manuell fordeling under samme tema, ikke genereres som nullkvantumsordre. Dette kan man gjøre på to ulike måter;
Enten ved å opprette manuell fordeling under vareforsynings-steget i Aktivitetsplanleggeren. Se kapittel 3.2 Opprett manuell forhåndsordre.
Eller ved å opprette en forhåndsordre utenfor kampanjeløsningen som er linket til tema-perioden. Dette forklares nærmere i brukermanualen for «Forhåndsordre Fordeling».
Artikler som ikke genereres på nullkvantumsordre, på grunn av at det finnes en manuell fordeling i samme temaperiode, vil stemples med fordelingstabellnummer til den manuelle fordelingen. Kolonnen for Fordelingstabellnummer vises under Validerings-steget, som forklares i neste kapittel.
VALIDERING
Det er ingen manuell jobb som skal gjøres i steget for validering. Dette steget er ment for å kontrollere gruppene og artiklene som er lagt til i aktiviteten før artiklene sendes til SIM og Shoppa.
GENERERING AV FORDELINGSTABELL
Når fristen for vareforsyning er passert, genereres fordelingstabellene automatisk både for manuelle fordelinger som er opprettet under steget for vareforsyning, og for nullkvantumsordre i henhold til reglene som er angitt i forrige kapittel. Nummer på fordelingstabell vises i kolonnen for Fordelingstabell. Planlagt kvantum viser summen som ble fordelt under steget for vareforsyning. I eksempelet under er de tre første artiklene opprettet med en manuell fordeling under vareforsyning, mens den fjerde artikkelen ble generert på nullkvantumsordre. Disse artiklene har derfor ulike fordelingstabellnummer. De to siste artiklene ble ikke inkludert på nullkvantumsordren da sortimentkode ‘GT’ ikke var definert som relevant for nullkvantumsordre.
Figur 56: Fordelingstabell nummer vises når fordelingstabellen er opprettet
ENDRE KAMPANJEINFORMASJON
I steget for validering er det kun mulig å endre salgspriser, budskap, priskommunikasjon og markedsføring. Dette gjøres ved å oppdatere artiklene direkte, eller ved å oppdatere gruppe-linjen for massebehandling. Grupperabatt, budskap og massebehandling av priskommunikasjon kan kun endres dersom alle artikler som tilhører gruppen ligger samlet under steget for validering. Dette for å hindre at grupperabatt blir endret dersom enkelte artikler i gruppen er ferdig behandlet i SIM.
Det er også mulig å editere gruppeinformasjon (som navn, kommentar, plakatvalg og markedsføring) ved å klikke på blyant-ikonet på gruppelinjen.
Dersom man må endre innkjøpspris, filialgruppe, eller gjøre justeringer på manuell fordeling under vareforsyning, må status tilbakestilles.
Tilbakestill status
Det er ikke mulig å editere innkjøpspris eller filialgruppe i validerings-steget. Dette er sperret fordi artiklene kan ha blitt generert på forhåndsordre og dermed benyttet vedlikeholdt innkjøpspris og filialgruppe i fordelingstabell til butikk. Dersom en innkjøpspris mot formodning må endres, må artikkel tilbakestilles til steget for planlegging og editeres der. Dette gjøres ved å markere artikkel og trykke på knappen «Tilbakestill status». Deretter må artikkelen på nytt prisbekreftes og godkjennes fra planleggings-steget.
Figur 57: Tilbakestill statsu flytter artiklene tilbake til Planleggings-steget
Dersom vareforsyningsfristen ikke er passert, vil artikler som er vedlikeholdt med kvantum til fordeling tilbakestilles til steget for vareforsyning. Her kan man justere manuell fordeling. Dersom man skal endre innkjøpspris eller filialgruppe, må artikkel tilbakestilles nok en gang tilbake til planleggingssteget. Dersom man gjør dette, vil manustabellene slettes og fordelingen må eventuelt gjøres på nytt. Da vil editert innkjøpspris eller filialgruppe gjøres gjeldende.
Dersom innkjøpspris justeres etter at fordelingstabell er opprettet, vil innkjøpsprisen ikke endres på forhåndsordren. Dette må eventuelt behandles manuelt.
Slette artikkel
Artikkel kan slettes fra validering, ved å markere artikkel og trykke på ikonet for søppelbøtte. Artikkelen vil da gjøres synlig under fanen for slettede artikler. Slettede artikler behandles ikke videre i aktiviteten, og vil dermed ikke sendes til SIM eller Shoppa.
Figur 58: Slettede artikler vil vises i Slettelogg
NB: Dersom en artikkel slettes fra aktiviteten etter at det er generert fordelingstabell, vil artikkel ikke fjernes fra fordelingstabellen. Dette må eventuelt behandles manuelt i videre prosess.
AUTOMATISK FLYTT TIL FERDIG BEHANDLET
Artiklene som er tagget med ‘DM’ i kolonnen for markedsføring vil automatisk flyttes til steget for «Ferdig Behandlet» etter fristen for ferdigstilling av markedsaktivitet. På dette tidspunktet er aktuelle artikler send til SIM for videre utarbeidelse av DM. Resterende artikler som ikke er tagget til ‘DM’, flyttes automatisk til steget for «Ferdig Behandlet» etter frist validering. Frist validering vises øverst i høyre hjørne, og settes per aktivitet. Dette er fristen for overføring av artikler til Shoppa.
FERDIG BEHANDLET
Når fristen for validering er passert, flyttes artiklene automatisk til steget for «Ferdig behandlet». Her er alt av kampanjeinformasjon på artikkel-linje låst for editering, og det er ikke mulig å oppdatere grupperabatt eller avslag på gruppelinje. Gruppenavn og kommentar kan endres som normalt ved å trykke på blyant-ikonet.
FEILRETTING
Dersom innkjøpspris, salgspris, budskap eller priskommunikasjon må endres i dette steget, kan artikkel markeres og feilrettes ved å trykke på knappen for feilretting. Feilretting er kun mulig på en artikkel av gangen.
Figur 59: Ferdig behandlet, ingen masseoppdatering av artikler.
Figur 60: Feilretting i aktiv kampanjeperiode
Når artikkel feilrettes under steget for «Ferdig behandlet», blir artikkel logget i endringslogg. Endringsloggen benyttes for manuell oppfølging mot plakat-endring i Shoppa. Endringer på artikler som er markedsført i DM vil heller ikke overføres til SIM, og avvik må eventuelt følges opp manuelt.
Figur 61: Endringslogg
Slette artikkel
Artikler kan også slettes på samme måte, ved å markere artikkel og trykke på ikonet for søppelbøtte. Artikkelen vil da gjøres synlig under fanen for slettede artikler. Slettede artikler behandles ikke videre i aktiviteten, men må manuelt følges opp i forhold til SIM og Shoppa.
AUTOMATISK PRISGENERERING
Når fristen for generering er nådd, vil alle artikler som ligger i steget «Ferdig Behandlet» automatisk prisaktiveres i SAP og sendes til PIM. Dette gjøres normalt en til to dager før aktivitetsstart. Fra tidspunktet artiklene er prisaktivert i SAP og før kampanje startdato er nådd, er det ikke mulig å feilrette eller slette artikler. Dette er gjort av tekniske grunner i forhold til prishåndtering i SAP. Man vil da få opp denne feilmeldingen;
Figur 62: Ikke mulig å feilrette mellom prisaktivering og aktivitet startdato
Når startdato er nådd, det vil si at aktiviteten er i en aktiv kampanjeperiode, er det igjen mulig å feilrette eller slette artikler. Endring på pris, budskap, priskommunikasjon, gruppenavn eller kommentar sendes automatisk til PIM og oppdateres i SAP og POS.