MARKEDSAKTIVITETSPLANLEGGER

 

I Årsplan utføres overordnet planlegging, det vil si beslutninger om kampanjeperiode og markedsaktiviteter (se Brukermanual Årsplan). Aktivitetsplanleggeren utføres detaljplanlegging, det vil si beslutninger om artikler, pris, priskommunikasjon og vareforsyning (se Brukermanual for Aktivitetsplanlegger).

 

Markedsplanleggeren bygger på overordnet informasjon lagt inn i Årsplan og detaljinformasjon lagt inn i Aktivitetsplanleggeren. Det vil si at en må ha opprettet Markedsaktiviteter i Årsplan for å kunne jobbe i Markedsplanleggeren. En må også ha lagt inn artikler med tilhørende kampanjeinformasjon i Aktivitetsplanleggeren for å kunne jobbe i Markedsplanleggere.

 

I Markedsplanleggeren jobber en med tildeling av artikler til de forskjellige markedsaktivitetene. Det vil si at en bestemmer hvilke artikler som skal med i de forskjellige markedsaktivitetene. Her vil en få en oversikt over alle markedsaktiviteter.

 

Videre i dette kapittelet vil de overordnede funksjonene for Markedsplanleggeren bli beskrevet.

 

  

Innvalg

Når en åpner Neptune Launchpad for kampanje vil en se de tre applikasjonene i kampanjeløsningen; Årsplan, Aktivitetsplanlegger og Markedsplanlegger. Klikk på Markedsplanlegger for å åpne Markedsplanleggeren. 

 

 

Figur 1: Neptune Launchpad: Kampanje


Når en åpner applikasjonen Markedsplanlegger vil en komme til et innvalgs-vindu som vist under. For å skjule/vise menyen til venstre klikk på ikonet øverst i venstre hjørnet. For å komme tilbake til forsiden for Neptun Launchpad: Kampanje klikk på pilen i øverste menylinje. 

 

Figur 2: Aktivitetsplanlegger


I innvalgs-vinduet velger en hvilket tema og hvilken markedskanal en vil jobbe med. Ved å klikke på venstre dialogboks får en opp et popup-vindu med alle temaene som er lagt inn i Årsplan. For å velge tema klikker en på det aktuelle temaet i popup-vinduet. Deretter må en velge markedskanal. Når en klikker på den høyre dialogboksen får en opp en dropdown-liste. Her vises alle markedskanalene det er lagt opp markedsaktiviteter for i Årsplanen innenfor det valgte temaet. Når en har valgt ønsket markedskanal i dropdown-listen kan en klikke på «Velg» nederst i høyre hjørnet. En vil da åpne markedsplanleggeren for den aktuelle markedskanalen, som vist under. Øverst i venstre hjørnet står temaet og markedskanalen en jobber med.

 

Figur 3: Innvalgsvindu


 

Figur 4: Valg av tema og markedskanal


Figur 5: Markedsplanlegger


Kategori

I Markedsplanleggeren har en mulighet til å velge hvilken/hvilke kategorier en ønsker å jobbe med. Klikk på menyikonet nederst i høyre hjørnet og velge «Velg kategorier». En vil da få et popup-vindu, her kan en velge en eller flere kategorier. Når en har valgt kategori vil kun artikler fra den/de valgte kategoriene vises. 

 

OBS: Applikasjonen vil huske kategorivalget, det vil si at neste gang en logger inn vil en se den/de valgte kategoriene fra forrige innlogging. 

 

Figur 6: Velg kategori


Figur 7: Popup-vindu for kategorivalg


LEGGE TIL ARTIKLER

 

For at artikler skal være tilgjengelige i Markedsplanleggeren, må en som nevnt tidligere, først ha lagt til artiklene i Aktivitetsplanleggeren. I Aktivitetsplanleggeren må en også tagge artikler til de aktuelle markedskanalene, som vist i bildet nedenfor. De fire artiklene som er tagget med markedskanal DM vil nå være tilgjengelige i Markedsplanleggeren. 

 

 

Figur 8: Aktivitetsplanlegger, artikler tagget med Markedskanal


LAYOUT

Arbeidsliste

Når en kommer inn i Markedsplanleggeren vil en se Arbeidslisten. Denne listen inneholder artikler som kan tildeles til flere markedsaktiviteter.

 

 

Figur 9: Arbeidsliste


Markedsaktivitet

På venstre side er det en meny med alle Markedsaktivitetene lagt inn i det aktuelle temaet med den aktuelle markedskanalen. I bilde under ser vi alle markedsaktivitetene som er lagt opp for temaet Januarsalg, for markedskanalen DM. Når en klikker på en markedsaktivitet i menyen på venstre side, vil en se alle artiklene som er lagt til i denne Markedsaktiviteten. Totalt antall artikler i markedsaktiviteten vises ved siden av navnet på markedsaktiviteten. Vi ser i figuren under at Markedsaktiviteten «DM Uke 52» inneholder 8 artikler. For å komme tilbake til arbeidslisten klikker en på «Vis Arbeidsliste» nederst i høyre hjørnet.

 

Figur 10: En bestemt markedsaktivitet


TILDELING AV ARTIKLER

Automatisk tildeling

Artikler i en aktivitet som kun overlapper med perioden til én markedsaktivitet, vil automatisk allokeres til den aktuelle markedsaktiviteten. Hvis vi ser på eksempelet under vil dette være tilfelle for Artikler fra «Ukeskupp uke 52», som kun vil kunne brukes i «DM Uke 52». Det vil også være tilfelle for artikler fra aktiviteten «Ukeskupp Uke 1», som kun kan brukes i «DM Uke 1». Det vil si at når artikler fra disse aktivitetene tagges med markedskanalen DM, vil de automatisk legge seg i den ene DMen som er aktuell. 

 

Figur 11: Eksempel på informasjon lagt inn i Årsplan


Manuell tildeling

Artikler fra en aktivitet som overlapper med perioden til flere markedsaktiviteter, vil legges til i Arbeidslisten for aktuell markedskanal. Her må brukeren velge hvilken / hvilke markedsaktiviteter en ønsker at artikkelen skal være med i. Hvis vi ser på eksempelet over vil dette være tilfelle for artikler fra «Hovedaktivitet Uke 52», som vil kunne være med i alle DMene under tema-perioden. Det vil også være tilfelle for artikler fra «Ukeskupp Uke 2», som vil kunne være med i «DM Uke 2» og «DM Uke 3».

 

I arbeidslisten ligger altså alle artikler en må manuelt allokere til en markedsaktivitet. For å allokere disse markerer en artiklene i arbeidslisten og drar de over i den ønskede markedsaktiviteten i menyen på venstre side.


 

Figur 12: Markering av artikler

 

 

 

Figur 13: Drag and drop artikler til aktuell markedsaktivitet

Når artikler fra arbeidslisten er lagt til i en markedsaktivitet vil de bli markert med en hake, som vist i figuren under. Hvis en klikker på haken vil en få informasjon om hvilke markedsaktiviteter artikkelen er lagt til i.

 

Figur 14: Markering av artikler lagt til i Markedsaktivitet


For å få en oversikt over hvilke artikler som ikke er tildelt noen markedsaktivitet kan en klikke på meny ikonet nederst i venstre hjørnet, og klikke på «vis kun artikler uten tilordning til markedsaktivitet». En vil filtrere bort artikler som allerede er tildelt en markedsaktivitet. For å fjerne filteret igjen kan en klikke på menyikonet igjen og velge «vis alle artikler».

 

 

 

 

Styring for manuell tildeling

Det vil ikke være mulig å legge til artikler i feil markedsaktivitet. Det vil si at en ikke kan legge til artikler fra en aktivitet hvor perioden på aktiviteten ikke overlapper med perioden på markedsaktiviteten. Hvis vi ser på eksempelet under vil dette være tilfelle for artikler fra «Ukeskupp Uke 2». Her vil artiklene havne i arbeidslisten fordi de er aktuelle for både «DM Uke 2» og «DM Uke 3», men de kan ikke ligge i «DM Uke 52» og «DM Uke 1».

 

Figur 15: Eksempel på informasjon lagt inn i årsplan


Når en skal allokere artikler fra «Ukeskupp Uke 2» vil en kun ha mulighet til å legge til artiklene i «DM Uke 2» og «DM uke 3». I eksempelet under er artikler fra «Ukeskupp Uke 2» markert i Arbeidslisten, når en skal allokere disse til markedsaktivitet ser en at en kun har to gyldige markedsaktiviteter å velge mellom; «DM Uke 2» og «DM Uke 3».

 


Figur 16: Styring for manuell tildeling

 

INPUTFELT 

 

I Markedsplanleggeren er hovedfunksjonen å velge/tildele hvilke artikler som skal være med i de forskjellige markedsaktiviteter, og å få et totalbilde per markedsaktivitet. Det er også lagt opp til et par inputfelter, men disse er frivillige å bruke. Tanken her er at en på sikt kan legge inn denne informasjonen og på denne måten overlate mer av arbeidet i SIM til Schærven. Inputfeltene er tilgjengelig når en har valg en bestemt markedsaktivitet. 

 

Her kan legge inn sidetall pr artikkel, dette er et input-felt hvor en skriver inn tallet direkte. En angir da hvilken side i DMen en ønsker at artikkelen skal avbildes på. En kan også her legge til strategi pr artikkel. Hvis en klikker på strategi feltet får en opp en dropdown-liste med alternativer. Her kan en velge mellom strategi høy, middels, lav, hvor høy betyr stort bilde, middels medium bilde og lav lite bilde. En kan også velge miljøbilde hvis en ønsker at artikkelen skal avbildes i DM i et miljøbilde. 

 

Figur 17: Input felter


SLETTING AV ARTIKLER 

 

Når en er inne i en markedsaktivitet har en mulighet til å slette artikler ved å klikke på artikkelen en vil slette og dra den til venstre og slippe den i søppelbøtten. Når en sletter en artikkel som ligger i Arbeidslisten, vil den slettes far Markedsaktiviteten, men vil fortsatt ligge tilgjengelig i Arbeidslista. Når en sletter en automatisk tildelt artikkel slettes artikkelen, og taggen i Aktivitetsplanleggeren. 

 

Figur 18: Sletting av artikler, marker artikkel og dra og slipp den i det markerte området


For å slette artikler i Arbeidslisten må en inn i Aktivitetsplanleggeren og fjerne taggen.


ARTIKKELDETALJER

 

Marker en artikkel ved å klikke på den. Når en artikkel er markert kan en klikke på «Vis artikkeldetaljer» nederst i høyre hjørnet. En vil da få opp et popup-vindu, som vist under.  Her ligger ekstra informasjon om artikkelen og stort bildet. 

Figur 20: Vis artikkeldetaljer

 

Figur 21: Popup-vindu for artikkeldetaljer