Forutsetninger:
En kunde har gjennomført en kjøp i nettbutikken og valgt henting i butikk. Systemet har skapt en utlevering, skrevet ut plukkliste og denne skal nå plukkes.
Plukking uten avvik
Finn appen Plukking - Kjøp og hent under menypunktet 3 Kjøp og hent på PDA.
Åpne appen og skann strekkoden på plukklisten (alternativt velg utlevering manuelt ved å marker utleveringe og trykk på plukk).
Finn varen og skann strekkoden. Er det mer en 1 i antall, skann hver eske som plukkes (på denne måten ungår man å plukke feil vare)
Når man har plukket alt skal alle linjer ha grønt flagg. Da trykker du lagre.
Du kan lagre under veis før du er ferdig med alt. For hver gang du lagrer vil "min side til kunde bli oppdatert med fremdriften.
Når alle linjer har grønt flagg og du lagrer, vil kunden automatisk bli varslet om at varene er klare for henting.
De varene som er plukkes merkes med plukklisten og settes på butikkens lokasjon for kjøp og hent varer frem til kunden kommer å henter de.
Plukking med avvik
Forutsetning: Alt som kan plukkes er plukket og plukket er lagret.
Her ser man hva som er gjenstående å plukke, som man skal melde avvik på.
Trykk på knappen Opprett ticket.
Her får man 2 valg.
- Vare ikke funnet - Skal brukes dersom det er feil i beholdning eller man ikke klarer å finne varen.
- Kansellering/endring - Brukes kun dersom man har en avtale med kunden om at det skal kjøpes ett lavere antall enn opprinnelig bestilt.
Vare ikke funnet
Velg vare ikke funnet.
Du får så opp ett skjema som må fylles ut
Her må man skrive en kort kommentar om hva som er årsaken til avviket.
Så blar man nedover og finner den/de varene som det skal meldes avvik for. Listen vil vise opprinnelig antall, trekke fra det som er plukket og vise hva som er rest. Det er restverdien som det meldes avvik på.
Fullfør ved å trykke opprett, og du får en kvittering tilbake med at ticket er opprettet
Når avvikene er meldt tar butikken kontakt med kunden for å avtale hvordan utfordringen skal løses. Ønsker kunden å hente det som er klart, for å vente på at resterende skal bli funnet/bestilt opp på nytt? Eller ønsker kunden å heve deler eller hele kjøpet, eller avtales det en alternativ vare?
Ticketen lese av support på netthandel som vil behandle eventuelle endringer på ordren som kan påvirke pris, slik at betaling med Klarna fullføres.
NB! Når man velger manko vil beholdningen man ikke finner flyttes til sperret beholdning. Dette kan man se igjen i MB51.
Skulle man finne igjen varene som det er meldt manko på, kan dette reverseres ved å gå inn på detaljer. Da vil man få valget om å reversere ticket
Så velger du hvor mange du har funnet igjen
Ved å gjøre dette flyttes beholdningen tilbake til fri beholdning, og man kan plukke det som er funnet. Ticketen til support vil bli oppdatert med hva som har skjedd. Bevegelsen kan spores på lik måte i MB51.
Kansellering/endring
Dersom man har avtalt med kunden om at deler eller hele ordren skal kanselleres, velger man Kansellering/endring
Oppgi så årsak i kommentarfeltet
Bla så ned til listen over varer. Her vises originalt antall fra salgsordren og hva som er rest (gjenstående å plukke). Her kan du endre til det antallet som kunden skal ha. I eksemplet under:
- La nytt antall stå til 0. Det betyr at kunden ikke skal ha noe, og leveringen og ordren settes til 0 i antall. I dette tilfellet må avslagsårsak gis.
- Endre antallet til det kunden skal ha. I dette tilfellet er 1 av 3 ikke funnet, noe som betyr at det kan leveres 2.
Bekreft ved å trykke opprett. Da vil det bli opprettet en ticket til support, samtidig som at salgsordre og utlevering vil bli oppdatert med det nye antallet.
Generelt om avvik
Når ett avvik er rapportert vil det vises i plukklisten på denne måten, så lenge plukket ikke er fullført
Ønsker man å se ticketen kan man gå inn på plukket igjen å trykke på knappen Se ticket