Denne appen har som formål å vise beholdning og varebevegelser (tilsvarende MB52 og MB51). 


Appen finnes 2 steder i Launchpad 

  • Ordreoppfyllelse under Bohus Desktop
  • Beholdning og tilgjengelighet under Logistikk

Appen viser beholdning for den filialen du er logget inn på. Skal du vise beholdningen til en annen filial må du endre hvilken filial du er pålogget.



På tilen viser vi status på 3 viktige beholdningsutfordringer som er en del av Sjekkliste drift og som skal følges opp jevnlig av lageransvarlig. 

Inne på appen kan du velge om du vil se lagerbeholdning eller varebevegelse. Når appen starter opp søker den automatisk opp all beholdning, og sorterer den etter:

  • Total beholdning
  • Kundespesifikk beholdning
  • Kundespesifikke varer i fri beholdning
  • Negativ beholdning
  • Sperret beholdning

Man kan her velge å søke etter en spesifikk vare eller ett utvalg av varer etter gitte kriterier, eller se på de definerte søkene beskrevet over

Ønsker man å se historikken til en vare kan man gå direkte til denne fra historikknappen på linjen, eller ved å velge Varebevegelse i toppen søke etter den aktuelle varen. Inne på varebevegelse kan man igjen begrense hva man ser etter utvalgte kriterier.


Kundespesifikke varer

Lister all beholdning som ligger som ligger tilknyttet ett salgsdokument. Dette er en liste som skal sjekkes at stemmer mot åpne dokumenter. Ved å trykke på salgsordre kan man få listen sortert stigende/synkende, slik at man ser eldste først.

Dersom man finner beholdning her som er til avsluttede salg/servicer skal beholdningen ryddes. Er dette en del som ikke lenger finnes på lager, eller den ikke anses som salgbar, skal den tas ut av beholdning. Er varen salgbar, må den overføres til nytt varenummer slik at den kan selges på dette.


Kundespesifikke varer i fri beholdning

Viser grunnartikler og servicedeler i fri beholdning. Disse kan ikke selges så lenge de ligger i denne statusen, og må derfor tas ut av beholdning eller overføres til nytt varenummer så den kan selges.


Negativ beholdning

Negativ beholdning kommer stort sett av at det er solgt varer i POS som det ikke har vært beholdning på. Dette skal sees over og korrigeres i henhold til rutinen for negativ beholdning.


Sperret beholdning

Sperret beholdning kommer stort sett av enten feil på varemottak eller at varen er meldt som manko under plukking av kjøp og hent. Her skal man ha kontroll på hva som fortsatt er åpne uløste saker med leverandør/BL og hva som er sperret grunnet manko fra kjøp og hent (Det er mulig å finne ut av i historikk-fanen). Dersom det er fra kjøp og hent, skal det gjøres en varetelling for å korrigere beholdningen.