Formål: Fullføre overleveringen av varer til kunden, hvor kunden bekrefter at varen er mottatt med sin signatur
Forutsetninger: En utlevering må være opprettet fra salgsordren, og utleveringen må ha blitt plukket via plukkappene.
Slik gjøres det
Utlevering fra butikk på vanlige ordre:
Det er 2 måter å komme til signatur på. Dan vanlige er at når man er ferdig med å plukke utleveringen i appen Plukking IM, så blir man sendt videre til signering og inn på riktig signering. Den andre måten er å gjøre dette i 2 steg, der man først plukker og deretter går manuelt inn på signaturappen. Forskjellen ser dere under hvor man får en listevisning om man går manuelt inn. Da må man velge riktig levering(er) og deretter trykke på knappen signer eller fanen signer.
Tips: Man kan velge flere leveringer så lenge det er samme varemottaker
NB! Legg merke til at restbeløp bare varsles med grønn eller rød hake. Der det er restbeløp bør man ikke utlevere varen før man er sikker på at betaling likevel er mottatt.
I toppen er det en navigasjonsbar som lar deg bla mellom:
- Lev. - Listevisning av leveringer som kan signeres (har du navigert hit fra plukkappen vil kun de(n) utleveringen du konterte synes i listen).
- Pos. - Detaljer om hvilke varer som skal signeres ut til kunde
- Signer. - Fanen hvor signatur mottas.
- Ticket. - Mulighet for å opprette meldinger til Bohus support. (det er kun mulig å registrere ticket dersom man har valgt en utlevering)
Hentelokasjon
Dersom det er lagt inn hentelokasjon når man plukket varene, vil det vises i listevisningen. Er det lagt på mer enn en lokasjon, ser man de forskjellige lokasjonene i pos.-fanene.
Der man skal gjøre en enkel utlevering og det ikke er noen avvik bekrefter man navn ved å velge "Ja" og man tar signaturen til kunden
Tips: Hele det vite feltet kan brukes.
Skulle det være en annen som henter varen trykker man "Nei" og man kan skrive inn riktig navn på den som henter.
Andre funksjoner
Skadet emballasje:
Skulle man ved utlevering oppdage at det er skade på emballajse, og ønsker at dette skal noteres ned kan det gjøres ved å navigere til Ticket-fanen, trykke opprett ticket og deretter Skader på emballasje. Du får da opp enliste over de varene som signeres ut og markerer de(n) varene det gjelder. Når du trykker fortsett så lagres det en liten linje på intern merknad på salgsordren om at det er er registrert. Trykker man på linken legg til kommentar kan man skrive mer utfyllende om det er ønskelig, eller man kan gå inn på salgsordren fra PC senere for å legge til tilleggsinformasjon.
Flere leveringer:
Etter at signatur er tatt, og det fortsatt er leveringer som er plukket men ikke signert vil man få ett varsel om dette.
Kjøp og hent
Kjøp og hent virker i all hovedsak likt som for vanlige utleveringer, men her må man alltid velge fra liste. Den største forskjellen fra vanlige utleveringer er at dersom utleveringen inneholder varer som ligger i en møbelvaregruppe blir du først sent til en skjerm for å skanne møblene på nytt. Dette for å være sikker på at riktig vare utleveres til riktig kunde. Når man har verifisert at man har riktige varer blir man sendt videre til signering.
En forskjell i skjermbildet fra vanlig utlevering er at man nå ser at alle verifisert. Dersom man ønsker å gjøre en ny verifisering, kan man trykke på "Verifiser alle posisjoner" og man får da mulighet til å skanne igjennom på nytt. NB! Da Da vil hele leveringen måtte verifiseres uavhengig av hvilken varegruppe varen tilhører.
Tips: Dersom det ikke er mulig eller ønskelig å skanne varen kan man huke av for at man har sjekket at man har riktig vare i stedet.
Registeret ticket i forbindelse med avvik gjøres nå fra ticketfanen, hvor man får 2 valg når man trykker "Opprett ticket"
Man fyller så ut skjemaet riktig før man oppretter saken ved å trykke lagre. Fanen ticket vil da vise en oversikt over de ticketene som er registrert.
Dersom ikke alt er avslått ved endring/kansellering, fullfører man utleveringen ved å ta signatur på vanlig måte.