Finn tilen plukking under kategorien plukking på PDA.
Tilen viser info om åpne leveringer. Standard inkluderer vanlig utlevering til kunde (rute 1010, 1011 etc) og leveringer tilknyttet innkjøp (returordre til leverandør og internordre). Kjøp og hent viser kun leveringer for kjøp og hent, og Retur viser returleveringer.
Når man åpner appen får man en listevisning på alle åpne leveringer. Velger man en levering, får man automatisk sortert listen etter alle åpne leveringer på samme varemottaker. Dette gjør det mulig å velge å plukke flere leveringer fra samme varemottaker i en operasjon, for eksempel om kunden har leveringer på både ny vare (rute 1010) og utstilling (rute 1011), eller leveringer fra forskjellige kundeordre.
NB! Det er ikke alle kombinasjoner av ruter som lar seg kombinere, da de behandles ulik. Kun de som kan velges sammen filtreres ut med en gang 1 levering er valgt.
Når man markerer ett plukk, kan man gå videre til plukket ved enten å navigere i fanen plukk øverst, eller knappen som heter plukk nederst.
Inne i plukket ser man de linjene som må plukkes, samt informasjon om:
- Varen
- Antall
- Lagerlokasjon
- Kolli
- Kundespesifikk
Plukke varen gjøres ved å skanne varen i riktig antall som oppgitt.
NB! Plukking skal gjøres med å skanne strekkoden på produktet, slik at man er sikker på at man har riktig produkt. Er det mer enn 1 av samme varer, skal alle varer skannes hver for seg.
Etter hvert som man skanner teller antall plukket oppover.
Er etiketten skadet eller det på annen måte ikke er mulig å lese av strekkode, kan man likevel plukke varen manuelt. Forsikre deg om at du har riktig vare. Trykk på linjen og det er mulig å trykke + for å legge til varer, eller skrive inn riktig antall. Har man plukket feil og vil redusere antallet kan man også gjøre dette.
Under veis i ett plukk kan man når som helst lagre. Går man inn på samme plukk igjen kan man fortsette der man var.
Med en gang en linje er ferdig plukket, blir den grønn. Når alle linjer er ferdig plukket vil hele leveringen være grønn.
For vanlige leveringer til kunde vil en fullstendig plukket levering få muligheten til å kontere. Når man konterer bekrefter man varen ut av beholdning. Gjør man dette og det er en kundeordre,får man valget om å gå videre til signering slik at man kan ta mottak av kundens signatur. Er leveringen knyttet til retur eller internordre er man ferdig etter kontering og leveringen forsvinner fra listen.
For kjøp og hent leveringer vil de aldri kunne konteres i fra plukk appen. Dette er fordi konteringen skjer når kunden signerer for mottak. Når alle linjer er grønne og man lagrer, vil kunden motta en hentemelding, og man fullfører kontering og signatur i fra signaturappen.
Annen informasjon i plukkvisningen
Salgssett vises med hovedlinjen. Dette er kun til visning og skal ikke plukkes. Det er kun linjene tilknyttet salgsettet som er plukkrelevante.
Dersom en linje består av flere kolli varsles dette med ett ikon og antall kolli det består av.
Kjøp og hent (Rute Pickup)
Dersom det er en kjøp og hent levering vil den ha ett tilleggsvalg i fanen som heter tickets. Navigerer man til denne kan man se hvilke tickets som har blitt opprettet, eller opprette ny.
Ved å trykke opprett kan man velge hva saken gjelder.
Vare ikke funnet(Manko)
Før man melder manko skal man først plukke det man finner. Det som er gjenstående å plukke vil være det som rapporteres som manko. Disse varene flyttes automatisk til sperret beholdning når man er ferdig med å opprette ticket. Melder man feil og finner noe som først ble meldt som ikke funnet, kan man reversere dette. Ticketen oppdateres, og beholdningen flyttes tilbake fra sperret beholdning til fri beholdning.
Kansellering/endring
Dette gjøres når man har snakket med kunde og er enig i at det skal leveres ett lavere antall enn først bestilt, eller kanselleres. Dersom man først melder manko, skal man deretter gjøre endringen av antall når man har snakket med kunde.
Hentelokasjon
Trykker man på plukklokasjon får man opp en boks hvor man kan skrive inn eller skanne en lokasjon. Dette er ikke det samme som lageradresse. En lageradresse gjelder for varen per lager, og vil være lik for alle varer. Plukklokasjon er der man legger ferdig plukket vare som skal hentes senere (f.eks. hentehylla). Dette blir da synlig i signaturappen, så blir det enklere å finne hvor varen er lagt. Er det flere linjer og alle legges på samme sted kan man kopiere informasjonen til alle linjer så man kun trenger å skrive det en gang.
Listevisning
I listevisningen er det flere ting å få med seg. I tillegg til informasjon om selve leveringen og kunden, vises:
- Plukkstatus: For rute PickUp (Kjøp og hent) vil leveringene forsvinne fra listen med en gang de har status ferdig plukket. For alle andre leveringer må de konteres før de blir borte fra denne listen.
- Restbeløp. Varsles med rød bakgrunn og teksten restbeløp. Da må man sjekke opp om kunden har betalt eller ikke. Normal skal leveringen slettes, kunden betale utestående og ny levering opprettes.
- Sjekk retur: Da er det på samme serviceordre opprettet både en returordre og en serviceoppfølgingsordre. Ta mottak på returordren før du utleverer ny vare.
- Ordretype: Butikkikonet foran leveringen er alle normale leveringer, samt retur til leverandør og internordre. Pil tilbake vises på returordre og "trykkefinger" på kjøp og hent.
- Ticket: Kun for kjøp og hent ordre. Viser at det er opprettet en ticket for vare ikke funnet eller endring/kansellering.
FIlter
Filter-knappen endrer hvilke typer leveringer du ser. Standard er at alle vises. I selve appen kan du endre dette, men legg merke til at dette kun gjelder så lenge du har appen oppe. Lukkes appen endrer filteret seg tilbake. Ønsker du å sette ett permanent filter som ikke skal endre seg, kan det gjøres via Endre butikk.
Tekster
Det er flere tekster det er relevant å se på i forbindelse med plukking. I listevisningen ser man intern merknad og spesielle leveringskrav.
Spesielle leveringskrav hentes fra salgsdokumentet. Intern merknad her gjelder den interne merknaden til leveringen, som kan skrives inn via appen Vis levering.
Inne på plukket kan man se konfigurasjonen ved å velge det fra linjen. Man hopper da til fanen tekster og konfigurasjonen for valgt linje.
Er en levering valgt, og man går rett til fanen tekster ser man den informasjonen som er lagt inn som tekster på salgsordren. Mer at intern merknad her ikke er lik intern merknad fra listevisningen.
Sletting av linjer eller leveringer
Dersom det er behov for å slette en levering kan det gjøres ved å markere leveringen, og deretter velge slett levering nederst. Sletting av en hel levering er kun mulig dersom plukking ikke er startet. Er plukking startet må man først plukke de aktuelle linjene til 0, så kan leveringen slettes. Kjøp og hent kan aldri slettes fra PDA.
Er det behov for å slette linje må man inn i plukket å velge den linjen som skal slettes. Er det startet å plukke må man først endre til 0 stk plukket. Salgssett og enkeltvarer i leveringsgruppe får man ikke slettet fra PDA.
Endre mottakslager på returleveringen
Det er mulig å endre mottakslager på en retur dersom man ser at varen bør inn på ett annet lager.
NB! Det er kun mulig å endre lager så lenge linjen ikke er plukket. Har du valgt flere leveringer å jobbe med, må ingen av de valgte være plukket før man endrer.
Trykk på linjen og gå inn på knappen "Endre lager"
Velg så riktig lager fra listen og lagre.