Hensikt: Kunne vise ordre og opprette utlevering på leveringsklare linjer fra PDA. Det er kun mulig å opprette leveringer på den filialen du er logget inn på.
Fremgangsmåte:
Salgsordre:
Appen består av 3 faner, der du alltid starter i Salgsordrefanen. Her skanner du inn eller skriver inn ordrenummer. Dersom ordren finnes, vises hodeinformasjon fra salgsordren. Det er støtte for å vise standardordre (ZOR), serviceoppfølgingsordre (ZROF), netthandelsordre (ZNH) og returordre (ZRET).
Eksempel 1 over viser en netthandelsordre. Denne har med:
- Ordrenummer
- Antall posisjoner
- Kundenavn
- Ordretype
- Dato for ordreopprettelse
- Status
- Spesielle leveringskrav
Eksempel 2 over viser en serviceoppfølgingsordre, og viser i tillegg:
- Salgsorganisasjon
- Selger
Dersom du viser en ordre som er opprettet ett annet sted enn egen filial eller ordren har forskjellige ekspedisjonssteder, vil det varsels om. Dette er ikke noe feil, kun en informasjon. Legg også merke til at det siste eksemplet har ett 2-tall i fanen Tekster, noe som indikerer at det er tekster på salgsordren som er mulig å lese (intern merknad, info til sjåfør og melding til kunde).
Restbeløp:
Skulle ikke ordren være betalt, får man allerede på hodenivå informasjon om restbeløp. Går man videre kan man se hvilke linjer restbeløpet stammer fra.
For å opprette gå videre trykker man på salgsordren, eller på fanen Posisjon.
Posisjon:
Posisjonsfanen viser alle linjene på salgsordren. Disse blir sortert i denne rekkefølgen:
- Kjøp og hent (rute Pickup)
- Leveringsklare linjer
- Ikke leveringsklare linjer
- Allerede utleverte linjer
Alle leveringsklare linjer er som standard allerede valgt når man går til denne fanen. De vises med dette ikonet I tillegg viser vi følgende per linje:
- Artikkel tekst
- Artikkel nummer
- Posisjonsnummer på ordre
- Antall
- Rute
Dersom det allerede er opprettet en levering på linja viser vi også:
- Leveringsnummer
- Status på leveringen
- Knapp med navigasjon til app for plukk eller signatur, dersom leveringen fortsatt er åpen.
Dersom det er mange linjer på en ordre kan man velge å se kun leveringsklare ved å trykke på knappen for det.
Restbeløp
Skulle det være restbeløp på enkelte linjer, ser man det per linje
Linjetekst
På kundespesifikke varer vil det være mulig å se hva som er konfigurasjonen eller tekst til innkjøp ved å trykke på linjetekst. For å gå tilbake til linjer for å opprette utlevering, trykk på posisjonsfanen.
Valg av linjer
Det er mulig å gjøre manuelle valg på hvilke varer som skal leveres. Ved å trykke på linje vil du velge eller oppheve ett valg. Hvite linjer kan velges til, mens blå linjer med ikonet er allerede valgt.
NB! Når du velger linjer tas det alltid hensyn til leveringsgruppe (inkludert salgssett). Dersom noe i leveringsgruppen ikke er klart for levering, vil det gjøre at man ikke får opprettet levering på noe av det andre som er i samme leveringsgruppe. Ønsker man å opprette levering må da først salgsordren endres (NB! Husk at dersom man endrer leveringsgruppe kan det påvirke tilgjengeligheten til andre salgsordre)
For å opprette levering, trykk på knappen opprett. Du må bekreftet at du vil opprette. Dersom det finnes restbeløp på linjene du har valgt vil du bli varslet om dette på nytt.
Etter at levering er opprettet får du ett valg om du vil gå videre til plukking. Ønsker du å bli værende i vis ordre trykker du på rødt kryss i stedet for OK.
Opprettelse av utlevering med flere ruter
Det er kun mulig å ha en rute per levering. Det er likevel mulig å opprette leveringer på alle typer rute samtidig. For eksempel en ordre med rute 1010 og 1011 får da opprettet 2 leveringer samtidig. Når man går videre til plukking er det dessverre kun 1 av disse leveringen som er markert per dags dato. Dette blir rettet i nær fremtid, slik at begge vil bli markert samtidig. For å få med den siste leveringen kan man i plukkappen gå til leveringsfanen og markere den siste, og deretter fortsette plukking og signering av begge leveringer samtidig.