Frakt solgt på egen ordre

 

Vi ser i dag at det er mange kreative løsninger for å selge frakt. Dette gjelder da spesielt der man selger frakt (eller montering) som en tilleggstjeneste til en annen ordre, ofte en netthandelsordre. Dette har vi løsninger for, og er ikke behov for å tenke kreativt.

 

Årsaken til at en tjeneste (les frakt og montering) ikke kan stå alene på en salgsordre, er at disse må stå på samme leveringsgruppe med ett hovedprodukt for å kunne bli fakturert gjennom en utlevering. Når man ikke har ett hovedprodukt å knytte tjenesten til, er riktig løsning å endre posisjonen på salgsordren til å bli fakturert fra salgordre. For de som er kjente med SAP gjøres dette ved å endre posisjonskategori fra ZTAX til ZTAD. I salgsappen er denne funksjonaliteten tilgjengelig fra feltet leveringsgruppe. Den lille knappen ved siden av feltet endre posisjonkategorien, slik at ordrelinjen faktureres fra salgsordren. Det er da ikke nødvendig å knytte den til en annen varelinje.

 

NB! Det man må være observant på, er at salgsordren da blir fakturert samme dag (av en bakgrunnsjobb etter stengetid). Derfor er det viktig at kunden enten betaler samme dag, enten i butikk eller på min side. Når ordren er fakturert, må kunden heller betale via bankinnbetaling eller tilsvarende.

 

Tjenester bør ikke selges som VAK, eller knyttes til VAK for å få det på en levering. Det er også ryddig å bruke tekstfelt på salgsordren til å notere ned hvilken ordre/linje tjenesten er knyttet til. 

see less

Attached image - No description set