Formål
Enkel måte å opprette et returinnkjøp med referanse til serviceordre
Forutsetninger
Serviceordre må være opprettet.
Steg for steg
- Åpne serviceordren.
- Marker linjen(e) som det skal opprettes returinnkjøp på.
- Trykk "Opprett ret. til lev.".
- Returinnkjøpsnummeret vil nå dukke opp som en grønn linje øverst til venstre i serviceordren.
- Kopier dette nummeret og åpne det i Endre innkjøpsordre (ME22N)
- Her kan du f.eks. endre pris, dato eller legge til tekst i toppdetaljene. Men det mest vanlige å endre er feltet Lager, om varen befinner seg på lager 70 eller 27.
- Det kan også være behov for å gå til Forhåndsvisning for å enten skrive ut eller lagre dokumentet som pdf-fil, hvis det f.eks. skal sendes på epost til leverandøren.
Serviceordre uten referanse
Dersom serviceordren er opprettet uten referanse, kan det hende at man ikke får opprettet returinnkjøpet fra serviceordren og man får melding om "Oppgi pris for returinnkjøp på posisjon 000XXX".
Dette betyr at man ikke har lagt inn "Opprinnelig innpris" på artikkel man ønsker å opprette et returinnkjøp på.
På posisjonsdata under fanen "Reklamasjon" vedlikeholder man artikkelens opprinnelige innpris eller prisen man forventer/avtaler å få fra leverandør. Opprinnelig innpris fastsettes på to måter:
- Standardvarer - gjeldende kostpris for filial
- Kundespesifikke varer - pris hentes fra opprinnelig innkjøpsordre
- Feltet er redigerbart slik at annen pris kan avtales i dialog med leverandør.
Fullføre returinnkjøpsordren etter den er opprettet
Ser her for dokumentasjon på dette: Opprette og fullføre utlevering av returinnkjøp


