Formål

Enkel måte å opprette et returinnkjøp med referanse til serviceordre

Forutsetninger

Serviceordre må være opprettet.

Steg for steg

  • Åpne serviceordren.
  • Marker linjen(e) som det skal opprettes returinnkjøp på.
  • Trykk "Opprett ret. til lev.".

Opprett returinnkjøp fra serviceordre -1.jpg

  • Returinnkjøpsnummeret vil nå dukke opp som en grønn linje øverst til venstre i serviceordren.
  • Kopier dette nummeret og åpne det i Endre innkjøpsordre (ME22N)
  • Her kan du f.eks. endre pris, dato eller legge til tekst i toppdetaljene. Men det mest vanlige å endre er feltet Lager, om varen befinner seg på lager 70 eller 27.

Opprett returinnkjøp fra serviceordre -2.jpg

  • Det kan også være behov for å gå til Forhåndsvisning for å enten skrive ut eller lagre dokumentet som pdf-fil, hvis det f.eks. skal sendes på epost til leverandøren.

Serviceordre uten referanse

Dersom serviceordren er opprettet uten referanse, kan det hende at man ikke får opprettet returinnkjøpet fra serviceordren og man får melding om "Oppgi pris for returinnkjøp på posisjon 000XXX".

Dette betyr at man ikke har lagt inn "Opprinnelig innpris" på artikkel man ønsker å opprette et returinnkjøp på.

Opprett returinnkjøp fra serviceordre -3.jpg

På posisjonsdata under fanen "Reklamasjon" vedlikeholder man artikkelens opprinnelige innpris eller prisen man forventer/avtaler å få fra leverandør. Opprinnelig innpris fastsettes på to måter:

  • Standardvarer - gjeldende kostpris for filial
  • Kundespesifikke varer - pris hentes fra opprinnelig innkjøpsordre
  • Feltet er redigerbart slik at annen pris kan avtales i dialog med leverandør.

Fullføre returinnkjøpsordren etter den er opprettet

Ser her for dokumentasjon på dette: Opprette og fullføre utlevering av returinnkjøp