Formål
Ved å opprette et returinnkjøp oppnår vi tre ting:
- Vi framsetter kravet mot leverandør ved å sende returinnkjøpet til deres reklamasjonsansvarlig.
- Vi åpner for mottak av kreditnota fra leverandøren.
- Vi får varen bort fra vårt lager.
(For butikker knyttet til BL gjelder følgende: Opprette returinnkjøp fra serviceordre)
Forutsetninger
Man bør skaffe seg en oversikt over hvilke varer som skal returneres/krediteres og sortere disse etter leverandør. Ved å bruke ZARTHLEV finner du både leverandør og hvilket lager varen ligger på.
Steg for steg
- Gå til Innkjøp -> Innkjøpsordre og velg "Opprett innkjøpsordre" (ME21N).
- Før du kan begynne å fylle inn varene:
- Endre fra "Eksternhandel" til "Retur Eksterhandel"
- Fyll inn leverandør
- Åpne Topp, finn fanen "Tekster" og skriv inn en tekst om at dette er en reklamasjon
- Fyll inn:
- Artikkel
- Antall
- Filial
- Lager (70)
- Kryss av for "Returposisjon" som du finner ved å scrolle til høyre.
- Sjekk at dagens dato har lagt seg inn, og eventuelt at prisen stemmer.
- For å legge inn reklamasjonsbeskrivelsen:
- Åpne Posisjonsdetaljer
- Velg fanen "Tekster"
- Velg "Innkjøpsordretekst"
- Fyll inn reklamasjonsbeskrivelsen i tekstboksen.
- Hvis du har flere varer fra samme leverandør fyller du inn disse i samme dokument før du til slutt trykker "Lagre". Returinnkjøpsnummeret vil nå dukke opp som en grønn linje nederst til venstre på skjermen.
- For å kontere ut varene fra lageret, se her: Opprette og fullføre utlevering av returinnkjøp







