Formål
Man oppretter en returordre ZRET for å ta en vare i retur fra kunden.
Forutsetninger
Opprinnelig ordre eller en serviceordre dersom grunnen til returen er en reklamasjon.
Steg for steg
- Gå til "Opprett returordre" enten via Serviceordren -> Oppfølgingstiltak, eller i
hovedmenyen Service/Reklamasjon -> Retur -> Opprett - Sjekk at det står "ZRET - Returordre" i feltet Salgsdokumenttype.
- Fyll inn ordrenummer eller serviceordrenummer i feltet Dokumentmal. Hvis du kommer rett fra ordre/serviceordre er denne allerede utfylt.
- Trykk "Start"
- Returordre er ferdig utfylt med informasjon fra ordren/serviceordren. Sjekk at vare og beløp stemmer.
- Hvis du ikke endrer Pos.kat vil kjøpesummen bli kreditert påfølgende natt etter fullført levering (vi kaller det levering selv om det egentlig er et varemottak).
- Hvis det kun skal returneres en vare uten at noe skal krediteres kunde kan man velge Pos.kat "ZRLN Gratisposisjon ved retur".
- Hvis du ønsker at tilgodebeløp skal være tilgjengelig umiddelbart, endre Pos.kat til "ZREX Direkte Kred.retur". Etter at du har lagret returordren må du kjøre Fakturere ordre via oppfølgingstiltak før beløpet er tilgjengelig.
- NB! Dette skal kun gjøres samme dag som faktisk returlevering vil finne sted.
- Velg ekspedisjonsbetingelse.
- 02 Lager senere hvis kunden skal levere inn varen selv.
- 01 Transport hvis varen skal hentes hos kunde. Legg da gjerne inn forklarende tekst i feltet "Info til sjåfør" i fanen Tekst i toppdetaljene, samt en kort forklaring i "Spesielle lev.krav".
- Hvis varen leveres inn i butikk eller om du ønsker at varen skal gå inn på Reklamasjonslager 70, endre rute til 1010. Legg merke til at feltet Lager i varelinjen da endres til 70.
- Feltet "Ordreårsak" i fanen Toppdetaljer må være fylt ut for å få lagret returordren. Ved retur i forbindelse med reklamasjon vil denne informasjonen automatisk hentes fra serviceordren.
- Trykk Lagre og oppfølgingstiltak.
En returordre vil alltid legge varen på ett av reklamasjonslagrene (lager 27 eller lager 70). Hvis det dreier seg om en vanlig retur hvor varen er salgbar må den etterpå flyttes til lager 10 eller 20.
Eventuelle påfølgende funksjoner i oppfølgingstiltak:
- Levering
- Den som tar imot varen fra kunden må fullføre returen ved å kjøre Opprette og fullføre levering for returordre.
- Fakturering
- Dersom man ønsker tilgodebeløp tilgjengelig umiddelbart og man har valgt Pos.kat "ZREX" må man Fakturere ordre via oppfølgingstiltak





