Opprette Powerlister

Formål

Powerlisten er det viktigste verktøyet for å holde oversikt over reklamasjonssakene.

Forutsetninger

Ingen forutsetninger

Steg for steg

Her er det mulighet for hver enkelt servicemedarbeider å opprette Powerlister etter eget ønske, ut ifra hvordan man selv føler
man arbeider best. Det kan være hensiktsmessig å opprette forskjellige Powerlister for å beholde oversikten over de ulike
stadiene sakene kan være i. Det vil her bli vist hvordan man oppretter Powerlister, samt å gi et forslag til oppsett.

Definere powerliste

  • Gå til Service/reklamasjon og klikk på "Powerliste - Personlig arbeidsliste"
  • Klikk på Definer ny spørring

  • Velg objekttype "Salgsdokument"
Når du senere skal opprette videre powerlister kan du velge den du nå oppretter som mal.

  • Trykk Neste
  • Legg inn Salgsdokumenttype ZRE for å lage en liste som viser serviceordre
  • Legg inn ønsket filial
  • Legg inn filter (Z0000002 på statusskjema, og status du ønsker å filtrere)
  • NB! Husk hvis dere vil utelukke alle som er lukket ordre. Må dere trykke på det grønne = ikonet, så endre den til "ekskluder fra utvalget" og trykke på den røde = ikonet.

  • Scroll ned og trykk Neste
  • Gi listen din et navn i feltet "Oppgi spørringsbeskrivelse"
  • Oppgi hvilken kategori listen skal legge seg under, eventuelt opprett en ny kategori.
  • Klikk deretter Fullfør. Dette kan ta noen minutter.

Endre innstillinger

En powerliste med navn "Serviceordre" er nå opprettet i en kategori med samme navn. Denne kan nå redigeres for å øke bruksverdien.

  • Trykk på "Innstillinger"

I fanen Kolonneutvalg kan man velge hvilke kolonner man ønsker å ha med i listen.

  • Rubrikken "Skjulte kolonner" til venstre viser alle tilgjengelige kolonner.
  • Rubrikken "Viste kolonner" til høyre viser kolonnene som kommer med i listen.
  • Bruk knappene "Tilføy" og "Fjern" for å tilføye og fjerne kolonner.
  • Bruk knappene "Endre rekkefølge" for å flytte kolonnene opp eller ned (venstre eller høyre i listen).

I fanen Sortering kan man velge en kolonne man ønsker å sortere listen etter.
Her er det valgt SD-dokument synkende for å sortere listen etter nyeste serviceordre øverst.

  • Også her brukes knappen "Tilføy" for å hente ønsket kolonne fra rubrikken "Usorterte kolonner".

I fanen Filter kan man velge å filtrere bort verdier fra en gitt kolonne.
NB! Dette filteret er et alternativ til filteret i defineringen av listen.
Her er det valgt å filtrere bort verdien LUKK fra kolonnen "Brukerdefinert status med stat".
Dette er gjort for å kun vise serviceordre med status REGI, UNAR eller GODK.

  • Velg "Brukerdefinert status med stat" i nedtrekksmenyen "Filer kolonne" og trykk Tilføy.
  • Velg verdien LUKK.
  • Endre attributt (den lille grønne boksen til venstre for LUKK) fra Lik til Ulik. Trykk på den grønne boksen for å endre.

  • I fanen Presentasjon er det hensiktsmessig å endre "Viste rader" til 25.

  • Trykk på "Lagre som" for å lagre disse innstillingene.
  • Gi innstillingene et hvilket som helst navn, f.eks. ditt brukernavn.
  • Merk av boksen "Startperspektiv" og trykk OK.

  • Trykk OK nederst for å fullføre endringene.

Forslag til powerlister

Det bør opprettes powerliste for 

  • Serviceordre(ZRE, som vist i eksemplet over)
  • Åpne returordre (ZRET, sett objektstatus blank og huk av for åpent under utvalgskriterier)
  • Åpne serviceoppfølgingsordre (ZROF, sett objektstatus blank og huk av for åpent under utvalgskriterier )