Formål

Fakturere leverandør for servicegebyr, avtalt prisavslag eller andre kostnader ifm reklamasjoner.

Forutsetninger

Serviceordre må være opprettet.

Steg for steg

  • Gå til Opprett Oppfølgingsdokument ved å bruke en av de følgende metodene:
  1. Åpne serviceordren, klikk på Oppfølgingstiltak og velg "Opprett nytt dokument med referanse".
  2. Velg Service/Reklamasjon i hovedmenyen, gå til Oppfølgingsdokumenter og trykk "opprett".
  3. Marker Serviceordren i powerlisten og trykk "Opprett med referanse".
  • Velg Salgsdokumenttype "ZDR2 - Servicekostnader".
  • Sjekk at serviceordren er lagt inn i feltet Dokumentmal.
  • Trykk Start

Opprett servicekostnader -1.jpg

  • Legg inn betalingsbetingelse ihht gjeldende leverandøravtale.
  • Legg inn artikkel og antall. F.eks.:
OK104 - Reklamasjonskrav 
Kan brukes til servicegebyr, prisavslag eller andre kostnader.
SERV - Servicearbeid 
Brukes til å fakturere servicearbeid/timer.
KM - Kilometergodtgjørelse 
Brukes til å fakturere godtgjørelse for antall kilometer.
UTE - Utearbeid
INNE - Innearbeid
OK999 - Krav som følge av forsinket levering 
Skal brukes hvis du retter ett krav til leverandøren grunnet forsinket levering.
  • Legg inn pris i fanen Prisfastsetting.
  • Legg inn tekst i fanen Tekst. F.eks. "30% prisavslag på York sofabord, Reklamasjon xxxxxxxx".

Opprett servicekostnader -2.jpg

  • Fakturasperren i Toppdetaljer må fjernes før fakturaen kan bli sendt til leverandør.
  • Trykk Lagre.

Opprett servicekostnader -3.jpg

Tips:
Etter at Servicekostnader er opprettet vil summen fra dette dokumentet vises som "Påløpte kostnader" nederst
i utskrifter av Serviceordren. Man kan derfor opprette Servicekostnader uten å fjerne fakturasperren før reklamasjonen sendes til
leverandøren, og på denne måten informere leverandøren om at det vil bli fakturert servicekostnader når reklamasjonen er fullført.
Vær obs på at en ufakturert servicekostnadsordre ikke bør bli liggende ufakturert for lenge (f.eks. over månedsskifte) da det kan skape
problemer for økonomiavdelingen.