Formål

En serviceoppfølgingsordre opprettes for å skaffe ny vare eller reservedel til kunden.

Forutsetninger

Det er opprettet en serviceordre.

Steg for steg

  • Gå til "Opprett serviceoppfølgingsordre" enten via Serviceordren -> Oppfølgingstiltak, eller i
    hovedmenyen Service/Reklamasjon -> Oppfølgingsdokumenter -> Opprett
  • Sjekk at det står "ZROF - Serviceoppfølg.ordre" i feltet Salgsdokumenttype.
  • Fyll inn Serviceordrenummer i feltet Dokumentmal. Hvis du kommer rett fra serviceordren er denne allerede utfylt.

Serviceoppfølgingsordre -1.jpg

  • Trykk "Start"

Serviceoppfølgingsordren er ferdig utfylt med informasjon fra serviceordren. Videre fremgangsmåte kommer an på hva man ønsker å bestille:

Ny, identisk vare

  • Alt er ferdig utfylt. Man trenger bare å legge inn ønsket ekspedisjonsbetingelse og lagre.
  • Hent fram ordren i kassen og betal med tilgodebeløp.

Ny vare, annen type

Hvis kunden f.eks. ønsker å oppgradere produktet og betale et mellomlegg:

  • Marker varelinjen og trykk "Slett".

Serviceoppfølgingsordre -2.jpg

  • Sett ønsket Ekspedisjonsbetingelse.
  • Finn varen i Varesøket, som i en vanlig kundeordre.

Hvis kunden skal betale mellomlegget på et senere tidspunkt er det hensiktsmessig å føre tilgodehavende beløp fra returnert vare mot Serviceoppfølgingsordre, slik at kun mellomlegget står igjen som rest.

  • Gå til fanen Prisfastsetting i posisjonsdetaljene og legg inn en sum tilsvarende tilgodebeløpet i feltet Forskudd.
  • Trykk lagre og hent opp ordren i kassen. Der vil du nå ha mulighet til å delbetale ordren med tilgodebeløpet, såfremt returordren er skrevet og fakturert.

Serviceoppfølgingsordre -3.jpg

Reservedel

  • Marker varelinjen og trykk "Slett".
  • Gå til Varesøket og søk opp [Leverandør] + servicedel
  • Marker varelinjen og gå til fanen Tekst i posisjonsdetaljene.
  • Legg inn:
    • Hvilken del du ønsker å bestille
    • Navnet på varen det dreier seg om
    • Serviceordrenummer
    • Eventuell annen merking etter avtale med leverandøren

Serviceoppfølgingsordre -4.jpg

  • Kopier denne teksten og lim den inn i tekstfeltet "Tekst til innkjøp". Dette er teksten som overføres til innkjøpet.

Serviceoppfølgingsordre -5.jpg

  • Samme tekst kan gjerne også kopieres til toppdetaljene, "Info til sjåfør" i fanen Tekst. Denne teksten kommer fram på plukkseddelen og gjør det lettere for vedkommende som skal finne varen på lageret ved utlevering.
  • Hvis delen skal kjøres hjem til kunden og monteres, skriv gjerne en kort forklaring i feltet "Spesielle lev.krav". Denne teksten kommer fram på transportplanleggerens monitor.

Serviceoppfølgingsordre -6.jpg

  • Trykk Lagre og Oppfølgingstiltak

Posisjonskategori på servicedeler

En annen ting som er verdt å merke seg er muligheten til å endre Posisjonskategori "Pos.kat." i varelinjen.

Serviceoppfølgingsordre -7.jpg

ZTBB 
Bestille vare til kr. 0,- via vårt lager. Den vanligste pos.kat'en.
ZTAB 
Bestille vare via vårt lager, som leverandøren sender faktura på.
ZTSB 
Bestille vare til kr. 0,- som skal sendes direkte til kunde.
ZTSA 
Bestille vare som skal sendes direkte til kunde og som leverandøren sender faktura på.