Formål
En serviceoppfølgingsordre opprettes for å skaffe ny vare eller reservedel til kunden.
Forutsetninger
Det er opprettet en serviceordre.
Steg for steg
- Gå til "Opprett serviceoppfølgingsordre" enten via Serviceordren -> Oppfølgingstiltak, eller i
hovedmenyen Service/Reklamasjon -> Oppfølgingsdokumenter -> Opprett - Sjekk at det står "ZROF - Serviceoppfølg.ordre" i feltet Salgsdokumenttype.
- Fyll inn Serviceordrenummer i feltet Dokumentmal. Hvis du kommer rett fra serviceordren er denne allerede utfylt.
- Trykk "Start"
Serviceoppfølgingsordren er ferdig utfylt med informasjon fra serviceordren. Videre fremgangsmåte kommer an på hva man ønsker å bestille:
Ny, identisk vare
- Alt er ferdig utfylt. Man trenger bare å legge inn ønsket ekspedisjonsbetingelse og lagre.
- Hent fram ordren i kassen og betal med tilgodebeløp.
Ny vare, annen type
Hvis kunden f.eks. ønsker å oppgradere produktet og betale et mellomlegg:
- Marker varelinjen og trykk "Slett".
- Sett ønsket Ekspedisjonsbetingelse.
- Finn varen i Varesøket, som i en vanlig kundeordre.
Hvis kunden skal betale mellomlegget på et senere tidspunkt er det hensiktsmessig å føre tilgodehavende beløp fra returnert vare mot Serviceoppfølgingsordre, slik at kun mellomlegget står igjen som rest.
- Gå til fanen Prisfastsetting i posisjonsdetaljene og legg inn en sum tilsvarende tilgodebeløpet i feltet Forskudd.
- Trykk lagre og hent opp ordren i kassen. Der vil du nå ha mulighet til å delbetale ordren med tilgodebeløpet, såfremt returordren er skrevet og fakturert.
Reservedel
- Marker varelinjen og trykk "Slett".
- Gå til Varesøket og søk opp [Leverandør] + servicedel
- Marker varelinjen og gå til fanen Tekst i posisjonsdetaljene.
- Legg inn:
- Hvilken del du ønsker å bestille
- Navnet på varen det dreier seg om
- Serviceordrenummer
- Eventuell annen merking etter avtale med leverandøren
- Kopier denne teksten og lim den inn i tekstfeltet "Tekst til innkjøp". Dette er teksten som overføres til innkjøpet.
- Samme tekst kan gjerne også kopieres til toppdetaljene, "Info til sjåfør" i fanen Tekst. Denne teksten kommer fram på plukkseddelen og gjør det lettere for vedkommende som skal finne varen på lageret ved utlevering.
- Hvis delen skal kjøres hjem til kunden og monteres, skriv gjerne en kort forklaring i feltet "Spesielle lev.krav". Denne teksten kommer fram på transportplanleggerens monitor.
- Trykk Lagre og Oppfølgingstiltak
Posisjonskategori på servicedeler
En annen ting som er verdt å merke seg er muligheten til å endre Posisjonskategori "Pos.kat." i varelinjen.
- ZTBB
- Bestille vare til kr. 0,- via vårt lager. Den vanligste pos.kat'en.
- ZTAB
- Bestille vare via vårt lager, som leverandøren sender faktura på.
- ZTSB
- Bestille vare til kr. 0,- som skal sendes direkte til kunde.
- ZTSA
- Bestille vare som skal sendes direkte til kunde og som leverandøren sender faktura på.






