Formål
Opprette serviceordre for å registrere reklamasjonen.
Forutsetninger
Opprinnelig salgsordre med info om kunde, vare, pris, dato for utlevering og beskrivelse av feil/mangel.
Steg for steg
Opprette serviceordre fra CS-ordre
- Åpne Opprett serviceordre under fliken Service/reklamasjon
- Søk opp kunden i søkefeltet, eller opprett kunden i Kundevedlikehold hvis kunden ikke er registrert i SAP fra før.
- Trykk på knappen "Start"
- Når du er i ordrebildet begynner du med å søke opp varen i Varesøk.
TIPS: Hvis du ikke finner varen i varesøket kan du bruke en konfigurerbar vare eller en diverselinje.
Husk at dette dokumentet kun er for registrering. En serviceordre kan aldri bestille en vare eller påvirke
lagerbeholdningen på noe vis, derfor er det helt greit å bruke f.eks. utgåtte varer.
- Marker varelinjen du nettopp har lagt inn, og fyll inn riktig pris i fanen Prisfastsetting i posisjonsdetaljene nede til høyre i bildet.
- Legg så inn dato for utlevering under fanen Reklamasjon, samt dato når reklamasjonen ble oppdaget (som oftest dagens dato). Så kopierer du nummeret til leverandøren som står nederst i denne fanen.
- Gå til fanen Forretningspartner i dokumenttoppen, og endre Partnerrolle til "Leverandør - Rekl.*". Legg deretter inn det kopierte leverandørnummeret i feltet "Partner".
- Gå til fanen Tekst og legg inn en beskrivelse av reklamasjonen.
TIPS: Teksten bør være så utfyllende som mulig, og få med eventuelle avtaler som er gjort med kunden.
Denne teksten blir redigert av serviceansvarlig før saken sendes videre til leverandøren.
- Gå til fanen Toppdetaljer og legg inn:
- Opprinnelig ordrenummer i feltet "Kundens referanse"
- Ordreårsak fra nedtrekksmenyen ved "Ordreårsak" (velg det som passer best).
- Serviceordren er nå ferdig og kan lagres ved å trykke "Lagre og oppfølgingstiltak".
Hvis du ikke får lagret, trykk på Ufullstendighetsprotokoll for å se hva som mangler.
Opprette serviceordre fra SAP-ordre
- Åpne Opprett serviceordre under fliken Service/reklamasjon
- Legg inn ordrenummer i feltet "Dokumentmal" og trykk Enter.
- Merk varen som skal bli med inn i serviceordren.
- Trykk på knappen "Start"
TIPS: Info om kunde, vare, pris og utleveringsdato blir automatisk hentet inn fra opprinnelig ordre, men det
kan lønne seg å sjekke at dette stemmer, spesielt kundens adresse og telefonnummer.
- Gå til fanen Reklamasjon i posisjonsdetaljene nederst til høyre i ordrebildet. Legg inn dato når reklamasjonen ble oppdaget (som oftest dagens dato), og kopierer du nummeret til leverandøren som står nederst i denne fanen.
- Gå til fanen Forretningspartner i dokumenttoppen, og endre Partnerrolle til "Leverandør - Rekl.*". Legg deretter inn det kopierte leverandørnummeret i feltet "Partner".
- Gå til fanen Tekst og legg inn en beskrivelse av reklamasjonen.
TIPS: Teksten bør være så utfyllende som mulig, og få med eventuelle avtaler som er gjort med kunden.
Denne teksten blir redigert av serviceansvarlig før saken sendes videre til leverandøren.
- Gå til fanen Toppdetaljer og legg inn ordreårsak fra nedtrekksmenyen ved "Ordreårsak" (velg det som passer best).
- Serviceordren er nå ferdig og kan lagres ved å trykke "Lagre og oppfølgingstiltak".
Hvis du ikke får lagret, trykk på Ufullstendighetsprotokoll for å se hva som mangler.











