Formål:

Gjennomføre et salg og navigere i Bohus SalgsAPP

Forutsetninger

Tilgang til SAP er forutsatt.
Denne guiden gjelder pålogging og bruk av Bohus SalgsAPP i Bohus Launchpad. Bohus Launchpad finnes på skrivebordet på alle PCer.
I tillegg er appen laget for bruk i Google Chrome lokalt på hver PC, og IKKE i Citrix. I Citrix vil den fungere svært dårlig, men du gjør ikke noe galt ved å åpne den.

Pålogging

Logg inn med din SAP bruker, du finner da app'en i toppmenye under «Bohus desktop» - "Salg":

Alternativt kan man bruke navigasjonen til venstre i siden, ved å velge direkte eller søke:

Hvordan APP'en er bygget opp

App'en er bygget for å følge dialogen i kundemøtet (finne vare, legge i handlevogn, oppgi kunde, ferdigstille ordre/tilbud, gå til betaling). Øverste linje viser hvilket steg du nå står på, linjen under gir flere valg om det finnes. Alt du gjør fra varen er puttet i handlevogn lagres fortløpende, ingen timeout.

Bohus_SalgsAPP02.jpg

Søke varer

Først et par viktige forskjeller fra det «gamle» varesøket:

1.       Glem bruk av *

Her bruker du kun mellomrom for å skille søkeord F.eks. DIP KON 150 MED

2.       Ikke trykk ENTER før du må

App'en søker mens du skriver. Når du trykker ENTER sjekkes beholdning for alle (normalt max 20) artiklene du har søkt frem

Dette sitter nok veldig i fingrene på mange og oppleves uvant i starten 😊

For å søke, bare skriv direkte i søkefeltet. Søkeresultatene kommer direkte og fortløpende når du har skrevet 3 tegn eller mer.

Legg merke til at man kan søke både på vare navn, artikkel men også leverandør.

1.png


Hva de forskjellige knappene og symbolene betyr:

  • «Legg til» - legger 1 stk av varen i handlekurven
    Bohus_SalgsAPP04.jpg
  • Bilde av et «hus» i kolonnen «Utstilt» - varen finnes i utstilling (lager 11)
    Bohus_SalgsAPP05.jpg

  • «Filtrer artikler» - her kan du velge å søke etter kun bestemte artikkeltyper eller varegrupper
    2.png

    Man kan også filtrere på sortimentskoder:
     
  • Når "Lager butikk", "Lager utstilling", "Lager region" - settes «på» vil søket kun vise varer som har FYSISK beholdning på enten egen butikk,utstilling eller tilknyttet regionslager .

  • På den enkelte varelinje ser du beholdning på respektive lager:
  • NB: vær oppmerksom på at beholdning synkroniseres hvert 15. minutt i dette søket. Det betyr at dersom det har blitt opprettet ordre på aktuell vare i løpet av den tiden mellom ditt søk og forrige synkronisering, vil det forekomme avvik på det som vises her og faktisk beholdning. Klikker du deg videre inn på varen i resultatvisningen, vil du få nøyaktig beholdning. Du kan også refreshe siden (crl-R) før du søker for å trigge en synkronisering.

  • «Søketreff» - hvor mange treff som vises i listen, og som sjekkes tilgjengelighet for ved «Enter-søk». Anbefaler ikke å øke denne annet enn i enkelttilfeller ved behov, det er mye raskere å sjekke 20 varer hver gang enn f.eks. 100…
    Bohus_SalgsAPP08.jpg

For å se detaljer om en vare, trykk på den aktuelle linjen. Undermenyen flyttes da til «Resultat». For å gå tilbake og gjøre nytt søk, bare trykk «Søk»
Bohus_SalgsAPP09.jpg

Klikk på produktbildet om du ønsker å forstørre.

«Tilbakemelding Artikkel» - Her kan du lage supportsak om du finner feil/manglende grunndata (f.eks. feil mål). Skriv inn hva det gjelder – trykk send – det opprettes da automatisk en Supportsak i Bohus Support fra din bruker.
Bohus_SalgsAPP10.jpg

De ulike kolonnene viser beholdning og varer i bestilling:

Totalt – sum ledig beholdning på butikkens lager 10 og 20

Butikk – ledig på butikklager 10

Regionslager – ledig på tilknyttet regionslager

Utstilling – antall i utstillingslager 11

Bestilt butikk / regionslager – netto ledig i bestilling, både innkjøp som er bekreftet og ubekreftet fra leverandør telles med. Uke som oppgis er første leveringsuke, trykk detaljknappen ved siden av for å se alle bestillinger og leveringsuker.
Bohus_SalgsAPP11.jpg

 Trykk på pilen ved siden av artikkelnummer for å se beholdning på dine «nabobutikker»
Bohus_SalgsAPP12.jpg

 Ønsker du å se beholdning hos alle Bohus butikker, trykk "Vis alle filialer:

 

For å endre tilbake, trykk "Vis min filial".


Handlevogn

Når du har funnet ønsket vare er neste steg å legge den i handlevognen.
Bohus_SalgsAPP13.jpg

Man kan enten opprette ny handlevogn, eller velge en fra listen å fortsette på.

Skriv navn på ny handlevogn og trykk ENTER for å opprette ny.
Bohus_SalgsAPP14.jpg

Deretter vil man stå i steget «Handlevogn» – «Se på».
Bohus_SalgsAPP15.jpg


Du kan også i handlevognen markere hvilke varer som eventuelt skal kjøres til kunde, endre leverende og forsynende filial, samt konfigurere kundespesifikke varer. Dette kan man også vente med til man kommer til ordre, men kan være kjekt dersom man må fullføre ordren/tilbudet på et senere tidspunkt.

Linjen i bunn av skjermen viser hvilken kunde og handlevogn som er valgt, samt sum ordreverdi.
Bohus_SalgsAPP16.jpg

For å fortsette å søke varer, trykk på «Artikkel Søk» 

For å gå videre i salgsprosessen, trykk på neste steg som er «Kunde»


Legge inn kunde

Samme oppbygging med egen undermeny

Start alltid med å søke mobil. Dersom kun ett treff (og det er riktig kunde) velg kunden 



Dersom flere treff, ingen treff, behov for endring og annen avviksbehandling - se Søk, opprett og endre kunde



Kontroller opplysningene med kunden, ved behov for endring – trykk «Endre». Mobilnummer, navn, postnummer og sted er obligatoriske felter. 

Trykk "Lagre" når du er ferdig:

Handlevogn er nå oppdatert med valgt kunde:



Er kunde ikke medlem i Bo:klubben? Les om hvordan man melder inn medlem her: Opprette kundeklubbmedlemmer og innløse medlemstilbud


Fullføre ordre

Trykk på «Ordre».

Her må du legge inn Leveringsmåte, rute vil så fastsettes automatisk basert på valg her.

Begrepsforklaring: ZH Utkjøring - denne setter utkjøring fra regionslager dersom valgt butikk har dette lagt opp i sitt ruteoppsett, men for mange butikker vil denne sette det samme på rute og filial linjene som 01 Transport. 

NB: Ekspedisjonsbetingelse overskriver rute, så velg ekspedisjonsbetingelse før du gjør endringer på rute.

Dersom du har endret på rute på varelinjenivå og senere endrer ekspedisjonsbetingelse, vil du få valg om du vil oppdatere rute på alle linjer eller ikke, hvis du velger "ja" så endres alle felter for rute, velger du "nei" så endrer du ikke:


I tillegg må checkbox for informasjonsplikt krysses av (dette gjelder p.t. for alle varer)
Bohus_SalgsAPP22.jpg


Andre valg og funksjoner i ordrebildet:


Topplinje:

  • Legge til ny varelinje:


  • Legge inn en rabatt på hele ordren

         

  • Konfigurere kundespesifikke varer
    Bohus_SalgsAPP29.jpg
  • Legge inn tekst på ordrehodenivå
    Bohus_SalgsAPP28.jpg
  • Ønsket leveringsdato for alle linjer
     

Ordreattributter:

  • Endre betalingsvilkår
                   4.png


  • Legge inn leveringsgruppe (lik gruppe (tall) leveres sammen)
  • Dette kan gjøres effektivt ved å velge strategi, "Ingen", "løpende" eller "lik".

  • Løpende: Tømmer og fyller leveringsgrupper basert på filial og tilgjengelighet. Utilgjengelige varer fylles ikke inn med leveringsgruppe.
  • Lik: Tømmer alle og setter alle til leveringsgruppe 1
  • Ingen: Tømmer alle (ingen leveringsgrupper)
  • NB: Merk at dersom man legger til en ny linje fra artikkelsøket, må man velge en annen leveringsstrategi på leveringsgruppe, for at den nye linjen skal oppdatere seg med ny leveringsgruppestrategi. Dersom man velger "Legg til ny linje" i Ordre vil ny artikkel oppdateres.


  • Ordreårsak:


  • Kundens referanse (tekst her kommer på toppnivå i ordrebekreftelse/tilbud):


Leveres til:

Her kan man endre opplysninger om varemottaker dersom disse opplysningene avviker fra oppdragsgiver/kunde (NB: endrer man her, så endrer man kun varemottaker i ordren, ikke på oppdragsgiver. Sistnevnte gjøres under "Kunde" som beskrevet over)



Fakturamottaker:

Dersom fakturamottaker er en annen enn kunden, kan dette endres her:


Varelinjer:


  • Endre pris/rabatt i detaljbildet for pris og man kan legge inn hva kunden skal betale i forskudd. "Tilbakestill" knappen resetter endringer man har gjort og fører tilbake opprinnelig pris:
    For detaljert beskrivelse av prisregler, se løsning om Priser

  • Legge inn tekster på linjenivå
    Bohus_SalgsAPP25.jpg
  • Slette linje  
    Bohus_SalgsAPP26.jpg
  • Endre leveringsgruppe

       

  • Dersom det er en linje med frakt eller montering vil det være ett ekstra valg. Ved å trykke inn denne gir det mulighet til å selge frakt/montering uten leveringsgruppe. Brukes f.eks dersom man selger montering på en vare som allerede er utlevert på en annen ordre. NB! Dette medfører at linjen blir fakturert ved nattkjøring.
 
  • Man får ikke lagt artikler fra lager 10 og lager 11 på samme frakt. Her må man legge til to fraktlinjer og forskjellige leveringsgrupper.
    Hvis man vil ha det på samme leveringsgruppe, må man ompostere varene fra lager 11 til lager 10.




  • Endre rute


  • Endre forsynende og leverende filial ved å trykke forstørrelsesglass her:

Deretter endre her:


  • Ønsket leveringsdato

Tilgjengelige rabatter:

Dette er medlemstilbud. Dersom kunden har noen tilgjengelige tilbud vil de listes her, skal kunden bruke medlemstilbud på ordren, følg denne brukerveiledningen under "Innløse medlemstilbud": Opprette kundeklubbmedlemmer og innløse medlemstilbud

Personalpriser
Dersom det skal rabatteres en kampanjepris i forbindelse med et personalkjøp, legges rabatt i rabattfelet. Vær oppmerksom på at ved personalkjøp med kampanjepriser, vil  ikke ordrebekreftelsen vise spar-beløp basert på rabatt på kampanjepris, men på listepris. Dette fordi ordrebekreftelsen er utviklet for kunder hvor man ønsker å vise besparelse ved kampanje. Merk at rabatt likevel blir riktig i ordren. 




Når du er ferdig med å behandle ordren, Trykk «Kontroller og opprett» for å gå videre

Velg deretter "Ordre"

Skal du opprette tilbud trykker du "Tilbud", og du kan du følge denne brukerveiledningen videre: Tilbud i salgsapp

Er alt OK ser det slik ut, trykk da «Opprett ordre» for å gjøre nettopp det.
Bohus_SalgsAPP31.jpg


Når ordre er opprettet får du tre valg:
Bohus_SalgsAPP32.jpg

Se PDF – viser PDF ordrebekreftelse med mulighet for utskrift og sende på e-post

Send ordrebekreftelse – sender ordrebekreftelse til kundens e-post.
Avsender e-post er din egen bohus e-postadresse

Til betaling – gå til betaling

Når man er ferdig med et salg eller en endring kan man lukke appen man er inne i ved å trykke på det lille ikonet ved siden av navnet sitt oppe til høyre, så kommer man tilbake til Bohus desktop.


Betaling


Trykk «Gå til betaling»

Velg evt. bort linjer som ikke skal betales nå
Bohus_SalgsAPP33.jpg

Gå videre til betaling (nedre høyre hjørne)
Bohus_SalgsAPP34.jpg


Dersom man skal endre summen du skal ta betaling for, kan det endres her (man kan legge inn enten i kroner eller prosent):


 


 Trykk «Betale»
Bohus_SalgsAPP35.jpg

Velg aktuell bankterminal fra listen som kommer opp:
Bohus_SalgsAPP36.jpg

Følg instruksjonene på bankterminalen

Når betaling er fullført kan du også sende «kvittering på innbetaling» på e-post til kunde.


Søke, vise og endre lagret ordre


Trykk på "Redigering"
7.png

For å søke opp ordre som er lagret allerede har man flere søkevalg

  1. Man kan søke på kundenavn, telefon/mobilnummer
  2. Man kan søke med eksisterende ordrenummer

Videre kan man velge å filtrere på ordretype samt ordrestatus (alle, åpne og fullførte) for å spisse treffet ytterligere.


Når man velger kunden i søketreffet vil ordre fra egen filial vises dersom det er noen der.


Ved å klikke her får man se ordre fra alle filialer:


Deretter kan man trykke seg inn på de forskjellige kundene og se ordre historikk på høyre side. Trykk deretter inn på de forskjellige ordren du vil se på.

Ordren åpnes i visningsmodus, og man har mulighet til å sjekke leveringstid etc.

Skal man gjøre noen endringer må man trykke på "Endringsmodus" helt nede til høyre

Forhåndsvis e-post: visning av ordrebekreftelsen som sendes til kunde
Send e-post: trigger ny utsendelse av ordrebekreftelse. NB: ordrebekreftelse sendes kun dersom det er registrert e-post på kunde (ikke varemottaker).

Opprett utlevering: oppretter en utlevering (ikke signatur og vareuttak)
Til betaling: gå videre til betaling på betalingsrelevante posisjoner

Kunde: Kunden ordren er opprettet på

Mottaker: Varemottaker. Denne er lik som kunde dersom man ikke har gjort endringer. Vær oppmerksom på at hentemelding sendes til e-post og/eller mobil som er lagt inn her. Ordrebekreftelse sendes ikke til denne e-post men til den som ligger registrert på kundenummeret.

I dette bildet kan man også endre på varemottaker (under "Leveres til"), ordreattributter og tekster på toppnivå.

Prisbetingelser og forskudd kan også redigeres på linjenivå her.

Dersom man skal legge til en konfigurerbar artikkel i ordreedit og denne finnes som fritt disponibel beholdning vil en knapp bli tilgjengelig ved pos.kat.

Vedå aktivere denne endres posisjonskategorien til ZRES, noe som gjør at det ikke sendes ny bestilling. I stedet plukkes det da av disponibel beholdning. Dette er aktuelt ved korrigering av antall på en ordre.

Derom en frakt/montering ikke har blitt utlevert sammen med riktig leveringsgruppe er det mulig å endre poskat til ZTAD for å få linjen fakturert. Da kreves det ikke leveringsgruppe, og fakturering vil skje ved nattkjøring.



Når man er ferdig med et salg eller en endring kan man lukke appen man er inne i ved å trykke på det lille ikonet ved siden av navnet sitt oppe til høyre, så kommer man tilbake til oversiktsmenyen.

 


Oversikt posisjonsstatus


12.png